Har du koll på vad som händer med ert varumärke på nätet?

Som de flesta inser pågår diskussioner om era produkter och tjänster på nätet, oavsett om ni känner till det eller inte. Det påverkar så klart hur varumärket uppfattas och kan radikalt ändra förutsättningarna. Självklart tänker man främst på risker med negativa omdömen som sprids i så kallade flames om de inte stoppas. Men även positiva omdömen kan vara värdefulla att fånga upp och kanske finns det möjlighet att förstärka och sprida dem.

Tips på hur du kan bevaka varumärke på nätet

Det finns gott om kompetenta mjukvaror och onlinetjänster för att övervaka trafiken, men vill man börja med något mycket enkelt så kan följande tips hjälpa er att snabbt komma igång och få hjälp med en grundläggande bevakning.

Bevaka indexerade sidor och information med Google Alerts

En mycket enkel tjänst för bevakning av begrepp och fraser som dyker upp i Google sökindex är Google Alerts. Du kan lägga bevakning på begrepp och benämningar som kan nämnas om ditt varumärke och era produkter. Kanske kan det vara intressant att även lägga in motsvarande för era största konkurrenter? Detta underlättar att fånga upp något som kan dyka upp utanför era egna kanaler och ger dig e-postnotifiering när något nytt publiceras. Tänk på att ställa in sökfiltret så brett som möjligt om din verksamhet är internationell, det handlar om filtren för språk och område.

Google Alerts - enkelt sätt att bevaka det som dyker upp hos Google

E-postnotifieringar och Mobile Alerts från sociala medier

En möjlighet att få snabb notifiering som kan vara helt avgörande för hanteringen i sociala mediekanaler är att se till att vara uppsatt som administratör. Det gäller till exempel på Facebook och LinkedIn. Är du då inloggad på tjänsterna via en app i din mobil så kan du ställa in så du får notiser direkt. Du får ofta även e-postnotifieringar när något händer i de kanaler som du är administratör för. För kanaler som Twitter och Instagram finns bara en användare, och det kan vara en bra idé att registrera den på en e-post som flera kan läsa av till exempel social@foretagsnamn.com. På samma vis är det en bra idé att vara inloggad med respektive app på mobilen så att man direkt får notifieringar.

Bevaka ditt varumärke och vad som sägs om det på nätet

Det finns självklart en hel del tjänster och mjukvaror som kan ge betydligt mer omfattande bevakning och på ett mer raffinerat sätt ge rapporter. Men om du följer ovan så får du åtminstone en grund för bevakning av ditt varumärke på nätet.

Vi hjälper dig gärna med er digitala kommunikation

Vi hjälper våra kunder med såväl att skapa bra innehåll som optimerad publicering samt bevakar de kanaler där vi hjälper våra kunder. Vi träffar gärna dig och diskuterar hur ni kan bli mer framgångsrika med er digitala kommunikation och hur vi kan hjälpa er. Kontakta mig på det vis som bäst passar dig; via e-post, telefon 0709-731763 eller via någon av Skapas sociala mediekanaler till exempel Facebook, LinkedIn eller Twitter.

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *