Något av det klurigaste med att regelbundet skriva innehåll för en specifik målgrupp är att komma på vad du ska skriva om. De flesta som jobbar med content marketing upplever troligtvis denna idétorka med jämna mellanrum. Och egentligen helt utan anledning. Det finns alltid idéer att välja mellan – om du vet var du ska leta. Här kommer ett par frågeställningar att använda som guide när du spånar uppslag!
1. Vilka är de vanligaste frågorna ni får från era kunder?
Uppenbart den viktigaste och mest användbara frågeställningen av dem alla. Grotta ner dig i vad era kunder själva funderar över och skapa sedan innehåll som svarar på detta. Bra tillvägagångssätt är att höra dig för med kundsupport, gå igenom aktuella kundenkäter eller kunders kommentarer i era redan publicerade bloggartiklar och inlägg på sociala medier. Detta detektivarbete kommer med stor sannolikhet ge dig tillräckligt med idéer för att gå från idétorka till besultsångest över vad som ska prioriteras. Eller bara en välfylld blogg om du hinner med.
2. Finns det några spännande kundcase på lager?
Att ge konkreta exempel på lösningar ni försett andra kunder med är alltid värdefullt, speciellt för den del av er målgrupp som har liknande behov. Kan du inkludera citat/bilder/videos från kunden som beskriver värdet i det ni erbjudit så skapar det särskilt mycket förtroende och tyngd.
3. Får alla länder och verksamhetsområden i företaget tillfälle att sprida sin spetskunskap då och då?
Om ni är ett större, internationellt företag – se till att innehållet som ni skapar i er content marketing representerar olika länder, marknader och kundgrupper. Ett bra tips är att skapa en enkel tabell eller liknande för att kartlägga, hålla koll och planera detta.
3. Vad händer i er bransch just nu?
Bloggartiklar eller inlägg på sociala medier som tar upp trender eller nyheter av relevans för din målgrupp visar att du är en kunskapsbärare som hänger med i svängarna. Håll dig uppdaterad genom att regelbundet läsa andras innehåll på branschspecifika forum, prenumerera på nyhetsbrev och besök konkurrenters webbplatser och bloggar.
5. Syns och hörs människorna i ert företag?
Hör dig för i organisationen efter kollegor som vill dela med sig av kunskap och erfarenheter – då får du idéerna på köpet. Att beskriva ett ämne utifrån en medarbetares perspektiv gör texten mer autentisk, trevlig och lättillgänglig för läsaren. Detta skapar relation med kunderna samtidigt som du förmedlar kunskapen. Exempelvis kan du skriva texten i intervjuform där du ställer frågor som kollegan svarar på, eller låta hen få “gästspela” på blogg eller sociala medier. Och glöm inte att förgylla texten med tillhörande profilbild och kontaktuppgifter när det passar.
Jag hoppas att du får nytta av frågeställningarna och slipper idétorka! På Skapa skriver vi innehåll till våra kunder dagligen och vet att det alltid finns intressanta ämnen att sprida. Vill du ha hjälp med att spåna idéer eller komma igång med content marketing? Hör av dig till mig eller någon av mina skrivande jobbarkompisar. Vi träffar dig gärna över en kopp!