Det är inte lätt att hänga med, säger våra kunder. Nä, det är det inte, säger vi. Men ändå så måste de vara med på webben hela vägen. För att vara med när det fattas ett köpbeslut. Det kan vara ett recept som leder till större matinköp, semestern skapar sug efter träningsbok på adlibris.se, en film som skapar en bra känsla, bilköpet på blocket.se kräver en ny försäkring och en ny förgasare. Vad som helst.
För att genomföra ovanstående affärer så måste du ha en medveten närvaro på webben. En plan. En tydlig strategi om vad du vill, vad du vill åstadkomma och vem du vill nå. Och det kostar pengar, så är det. Det är i alla fall inte gratis. Det krävs en webbstrategi och en taktisk plan, en organisation, proffs som stöd och en viss förändringsbenägenhet.
En marknadschef idag skulle inte glömma print, mässbesök och utbildning i sin marknadsplan. Den skulle budgetera för reklambyråns arbete och mediaplacering. Göra en tydlig plan för året enligt varumärkesplattformen. Men det konstiga är, år 2009, att webben bara får fjuttiga 5% av denna kaka. Och en tydlig plan, integrerad med övrig marknadsföring, saknas ofta. Detta trots att 91% av alla köpbeslut fattas på webben.
Glädjande nog är kostnaden för mediaplaceringen lägre på webben jämfört med “gammalmedia”. Exponeringen är potentiellt sett större, och det är ju riktigt bra. En väl definierad SEO-taktik och långsiktig webbstrategi gör att kostnadseffektiviteten och konverteringsgraden kan bli hög om de rätta förutsättningarna finns .
Här är en liten film om att hänga med, ett par minuter lång är den.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jpEnFwiqdx8&feature=player_embedded[/youtube]