Buffer gör content marketing roligt igen

Så ni har kommit igång med er webbstrategi och insett att content marketing är den rätta vägen för att nå er målgrupp via webben? Då har ni även kommit till insikt med vikten av att kunna sprida budskap vid olika tidpunkter.

Under en längre tid har jag använt mig av en tjänst som heter Buffer både i telefonen och i webbläsaren. Buffer är en tjänst som hjälper mig att sprida intressanta artiklar och statusuppdateringar till olika sociala medier. Med ett klick kan jag schemalägga en statusuppdatering för Facebook, Twitter, LinkedIn och Google+. I mitt konto hos buffer så läggs inläggen i kö och väntar på att bli publicerade exakt de tider som jag valt för dagen (alla dagar i veckan).

Arbetar ni med content marketing så är det här verkligen en av de appar jag tycker borde finnas med i ert dagliga arbete med marknadsföring via webben.

Just nu har jag fem inlägg som ligger i kön i väntan på att bli publicerade, något som sker automatiskt när tiden är inne.

Inlagg i kö

Free, Awesome eller Business?

Att skaffa ett bufferkonto kostar ingenting men om du inte uppgraderar till “Awesome” eller “business” så har du en begränsning på 8 inlägg åt gången i din kölista. Så fort ett av dina 8 inlägg har publicerats så kan du dock lägga till ett ny direkt.

Guy Kawasaki is a buffer user

Med Business kan man vara fler managers som arbetar med inläggningen av alla inlägg i kön. Man får även en mer avancerad statistik på uppdateringarna och insikt i hur målgruppen agerar.

Här kan ni läsa mer om kontoplanerna för Awesome och Business.

Publicering via Chrome, Safari, Firefox, iOS eller Android?

Oftast sprider jag mina och andras inlägg via ett “tillägg” som körs direkt i webbläsaren Google Chrome. För de som är vana att “pinna” innehåll via Pinterest så kan jag berätta att principen fungerar på liknande sätt även för buffer. Ett klick på en knapp skapar en länk till sidan jag ser på skärmen. Sen kan välja att publicera direkt eller lägger artikeln i min kölista. Jag får även möjlighet att modifiera själva textinnehållet innan jag är nöjd.

Buffer blog post
Jag kan även välja att frångå den vanliga schemaläggningen och istället bestämma en ny tidpunkt då inlägget ska postas, alternativt delar jag det direkt.

Statistik på inlägg och potentiella läsare

Förutom enkelheten att kunna sprida budskap till flera kanaler samtidigt, får jag även statistik hos buffer som visar mig populariteten bland inläggen samt dess potentiella spridning, något som självklart ökar i takt med antalet delningar som görs av andra.

Statistik för content marketing

Publicering från RSS-flöde

Vill man verkligen låta någon annan göra jobbet så använder man buffers nya funktion, Feeds, för RSS flöden. Med hjälp av Feeds lägger man helt enkelt in den eller de bloggar som man vill auto-publicera nyheter från. Även här har man möjlighet att vara selektiv med vilket eller vilka inlägg som ska publiceras. För att kunna använda “Feeds” måste man ha ett Awesome-konto som minimum.

Slutsats

Buffer är en tjänst som underlättar vardagen för dig som vill nå ut med information till en bred massa oavsett tid på dygnet. Inlärningströskeln är låg. Ett stort plus är att du kan använda tjänsten i både webbläsare och mobiltelefoner. Behöver du bara lägga ut 8 inlägg åt gången så är ett gratiskonto en perfekt start. Priset för ett Awesome-abonnemang är lite i överkant med sina $102 per år eller $10 i månaden och Business-abonnemanget börjar på höga $50 per månad. En struntsumma för det större företaget, men kanske ett hinder för det mindre.

https://bufferapp.com/

Har ni någon app eller tjänst för content marketing som ni inte klarar er utan? Tipsa oss gärna här, på Twitter eller Facebook.

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *