Google Wallet blir plånbokens ersättare
I dagarna släppte Google sin nya betaltjänst för mobiltelefoner; Google Wallet.
I korta drag betyder det att du kan använda din mobiltelefon för att betala dina köp direkt i butiken. Precis som ett vanligt kreditkort fast utan kort. Så är det nu dags att byta ut plånboken mot Google Wallet, du har ju ändå alltid mobilen med dig? Nja, studier visar att det kommer att ta minst 5 år innan en betaltjänst som denna blir accepterad och etablerad runt om i världen. OCH det är inte ens säkert att det blir det! Ni minns väl hur “bra” det gick för “Cashkortet” när det kom till Sverige? Man såg de där betalterminalerna på pressbyrån och lite varstans, men någon succe blev det aldrig.
[youtube width=”500″ height=”369″]https://www.youtube.com/watch?v=g4bgrtV6sYU&feature=youtu.be[/youtube]Tanken var att man skulle slippa springa omkring med kontanter på fickan. Kortet fyllde man på med pengar (max 1500kr) och använde vid behov. Problemet var bara att terminalerna var få och de var dessutom dyra för butikerna att installera. De som använde kortet förlorade även på det, då det togs ut en avgift för både butik och kortägare vid varje köp. Om man tappade bort sitt kort så tappade man även bort pengarna som det var laddat med.
Cashcortet kom 1997 och slopades redan 2004.

Men vad är då Google Wallet?

Återigen rör det sig om en ny terminal som alla butiker måste installera. Denna terminal kommunicerar mellan din mobil och kundens bank. Din mobil laddas med “pengar” och fungerar som en plånbok. Varje gång du vill göra ett köp med Google Wallet så håller du den mot terminalen, som i sin tur skickar vidare din signal/förfrågan om betalning till kundens bankkonto. Ett godkännande skickas tillbaka och butiken får pengarna överförda till sitt konto. I din mobil kan du nu se att summan har minskat. Ungefär som när du kollar i din plånbok. 🙂
[youtube width=”500″ height=”284″]https://www.youtube.com/watch?v=DsaJMhcLm_A&feature=youtu.be[/youtube]

Visst låter det smidigt?

Problemet är bara att det i dagsläget endast är ett fåtal butiker i USA som har terminalen installerad. Dessutom kräver tjänsten att din mobiltelefon har något som heter “Near Field Communication”, vilket endast en handfull mobiler har på marknaden idag. Det är tekniken som gör att din telefon kan kommunicera trådlöst med en annan enhet på ett mycket kort avstånd (några centimeter).

Här finns en lista på de telefoner som stöder NFC idag:
https://www.nfcworld.com/nfc-phones-list/#available

Vårt beteende styr

Även om dessa terminaler skulle finnas i alla våra butiker idag så skulle det fortfarande ta flera år innan många börjar använda dem. Jag är en av dem som gillar ny teknik och som skulle kunna tänka mig att testa detta så fort det kommer, men långt ifrån alla tänker som jag. Bland den äldre generationen finns det fortfarande väldigt många som fortfarande väljer att betala sina räkningar manuellt och skickar in dem via post till banken. En del använder inte ens kreditkort/betalkort i butiken. Istället tar de ut pengar på banken och väljer att betala kontant.

Ett annat exempel på hur svårt det är att få in ett nytt betalbeteende är självbetalningskassorna! För mig är det helt obegripligt att man på ex. Ikea väljer att ställa sig i en 10 meter lång kö istället för att utnyttja en helt tom självbetalningskassa, som dessutom har hjälppersonal stående bredvid! Vad ni än är rädda för så gynnar det bara mig, som kan betala mina varor och hinna sätta mig i bilen medan ni fortfarande står och letar i plånboken 🙂

Jag vill ha mera

Personligen skulle jag tycka att det vore hur grymt som helst om man via mobilen kunde scanna in EAN-koderna på produkterna i butiken (som man gör med scannerpistolen på Coop el. Ica), få dem uppradade i en lista och sedan enkelt betala på vägen ut med mobilen.

Spånar man vidare så skulle även hela butikens sortiment kunna finnas med på nätet så att man redan hemma kunde lägga in produkterna i sin inköpslista och sedan bara bocka av dem (via scanning) i butiken.

En inscannad/köpt produkt skulle kunna ha sitt bäst-före-datum inlagt i koden så att man efter köp får en påminnelse i mobilen när just den produktens datum gått ut.
Men det dröjer nog ytterligare 5 år innan detta finns i handeln, men jag lovar att jag kommer att vara en av de första som använder tjänsten.

Hur ser ni på hur betaltjänster kan förenkla våra köp? Hur skulle ni vilja kunna genomföra era köp i framtiden? Kommentera gärna artikeln.

 

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *