Fungerar verkligen marknadsföring via e-post?

På Skapa är vi övertygade om att e-post är ett bra verktyg för marknadsföring och kommunikation med kunder. Jag ringde upp Anne-Lie Dahlin, kommunikationsansvarig på Colourhouse som använder vår onlinetjänst Connective för att höra vad hon tycker.

Hej Anne-Lie! Hur ser du på e-post som kommunikationsverktyg?
Jag tycker det är ett effektivt och bra sätt att kommunicera, dvs. om man skickar rätt information, i rätt mängd och till rätt person.

Varför har ni valt att använda just e-post som kommunikationsverktyg?
Det är svårt att nå fram både med brevutskick och med mejl, men vi har lärt oss att e-post ändå verkar vara ett bra verktyg för det vi vill berätta och till en lägre kostnad. Men oavsett vilket verktyg man väljer, e-post, brev eller sociala medier, måste man se till att innehållet ger nytta, annars är det ingen som läser det. Denna ”mekaniska” kommunikation, har för oss som främsta syfte att dela vår kunskap till kunder och till andra som kan vara intresserade.

På vilket sätt använder ni Connective?
Vi använder Connective för ett månadsmejl där vi försöker vara så breda som möjligt och kompletterar med inbjudningar till event och seminarium, samt specifika produktnyheter. Den information vi delar med oss av är baserad på många års erfarenhet, men framförallt utifrån senaste nytt. Tanken är att innehållet ska svara upp mot de frågor kunderna sitter och funderar över, samt ge kunskap om nyheter.

Är det många som nappar på erbjudanden och klickar på länkar?
Ja, vi märker stor skillnad i samband med utskicken. Efter varje gång vi skickat iväg ett nyhetsbrev sker en märkbar ökning på inkommande ordrar och det är jättekul! Så fort nyhetsbrevet gått iväg kollar jag statistiken i Connective och följer utvecklingen ungefär en vecka framåt.

Det låter som att du har stor nytta av statistiken?
Jag har väldigt stor nytta av statistiken, då den fungerar som en feedback där jag direkt ser vad som fungerat bra, vilka rubriker och länkar som fått många klick och vilka som inte fått lika många. Resultatet blir sedan ett underlag för kommande utskick.

Vilken är den främsta fördelen med marknadsföring via e-post?
Att enkelt och snabbt nå många kunder, med ett väl genomtänkt och väl formulerat innehåll, så det korrekta budskapet når fram. Samt tillgången till statistik för uppföljning och förbättring av sina innehåll.

Om du blir nyfiken på Colourhouses nyhetsbrev, kan du teckna dig för dem på www.colourhouse.se.

Har du några frågor om e-postmarknadsföring eller Connective? Hör av dig till oss!

 

  • Copywriter

Ett riktigt bra text berör människor och får dem att agera. Som copywriter hjälper jag er ta fram ett relevant innehåll, synliggöra det i digitala medier och väcka känslor hos er målgrupp. Med ett brinnande intresse för språk, kommunikation och reklam ser jag fram emot att hjälpa er nå ut med ert budskap.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *