Inbound Marketing är något som ligger oss varmt om hjärtat här på Skapa. Marknadsföring med attraktion och dragningskraft genom en attraktiv och innehållsrik webbplats, sökmotoroptimering, sociala medier, video och email-kampanjer utformade på rätt sätt är på allvar på väg att konkurrera ut traditionell marknadsföring där fokus ligger på att försöka påverka kunder, att exempelvis köpa en produkt, genom att forcera ut ett budskap.
Varför en företagsblogg?
Ett värdefullt och användbart element inom Inbound Marketing är företagsbloggen. Här kan man ge företaget ett ansikte utåt, man kan föra fram tankar och åsikter, man kan skapa ett intressant nyhetsflöde inom sin bransch, man kan öppna ett fönster till företaget för att visa upp sin företagskultur. Kort sagt, företagsbloggen är ett utmärkt medium för dialog, attraktivt innehåll och presentation. En väl ut- och uppbyggd företagsblogg ger ett stort avtryck på internet och drar till sig fler besökare via sökmotorer och sociala medier.
Vem är då bäst lämpad att underhålla en företagsblogg? VD’n, Marknadsavdelningen, Utsedda bloggansvariga? Givetvis är alla organisationer olika och regelverk kan begränsa vem som får göra vad men min fasta ståndpunkt är att alla som har möjlighet att skriva på bloggen också kan bidra med innehåll som ger värdefull tyngd till någon eller några punkter jag nämnde ovan.
- Ge företaget ett ansikte utåt
- Föra fram tankar och åsikter kring sin bransch eller andra intressanta händelser eller företeelser
- Skapa ett intressant nyhetsflöde inom sin bransch
- Öppna ett fönster till företaget för att visa upp sin företagskultur
Beroende på företag och organisation kan givetvis denna lista göras längre men den gemensamma nämnaren är att ge företaget en profil som är intressant, välkomnande, innehållsrik och attraktiv så att besökare dels hittar webbplatsen genom sökmotorer och dels återkommer till webbplatsen eller bloggen tack vare dess innehåll.
Inom bloggvärlden är det också viktigt att komma ihåg begreppet The Long Tail, Den Långa Svansen. Begreppet går ut på att av den sammanslagna mängden av exempelvis sökord i detta fall, är den stora mängden sökord som bara drar ett fåtal besök per ord minst lika stor och ofta större jämfört med kanske fem väldigt frekventa sökord. Detta innebär alltså att en större svans ger fler besök även om besök via de fem välsökta orden är konstant.
Innehåll som kanske inte verkar så intressant för den stora massan kan ändå vara av intresse för ett fåtal och har man många av dessa nischade sökord når man en större besöksmängd totalt.
Inget innehåll är således ointressant!
Innan man börjar skriva i en företagsblogg kan det finnas trösklar att ta sig över. Trösklarna kan bestå i rädsla att ingen kommer läsa det man skriver, att innehållet kommer verka dåligt, att språket är dåligt etc.
What If A Blogger, Yoda Was?
Man ska inte förringa dessa trösklar men vara väl medveten om att de i de allra flesta fall kan övervinnas.
Yoda, en av de främsta motivationsexperterna används som exempel i det här intressanta och samtidigt humoristiska blogginlägget. En del humor men också många sanningar.
Om du har negativa tankar kring något innan du ens har börjat, tänk efter noga varför du känner så — Varför känner jag obehag inför detta? Så coachar Yoda Luke på hans färd mot att bli en Jedi.
Look your fear into the eye and make it go away.
Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.
Yoda skulle inte låta rädslor eller trösklar stoppa en framgångsrik blogg. Han skulle konfrontera sina rädslor och krossa dem.
Named must your fear be before banish it you can.
Do or Do Not… There Is No Try
Tro på dig själv. Tro att du kan skriva. Tro att du kan skapa intressant innehåll. Om du inte tror att du kan, är det förmodligen en oro som spökar. Krossa den!
Läs hela blogginlägget på zemalf.com och se hur många klassiska visdomar kan appliceras på bloggning.
Behöver du mer rådgivning och strategitänk kring Inbound Marketing kan vi på Skapa erbjuda övergripande strategier såväl som intressanta workshops och lösningar inom specifika områden. Hör av dig till oss för ett möte!