Flash sjunger på sista versen

En av de största stjärnorna när det gäller teknik som använts för utveckling av webb är snart historia. Flash dök upp som en lösning för att ge webben lite mer liv och rörelse under sent 90-tal och snart därefter byggde många hela webbplatser med tekniken.

En helt ny yrkeskår skapades; Flashutvecklare. Kanske var Flash som störst runt 2005 när Adobe köpte upp den dåvarande ägaren Macromedia och införlivade Flash i sitt utbud. Det fanns det nog en och annan som under denna tid skulle sjungit med i texten till Queens låt till filmen Flash ”Flash, ah saviour of the universe flash…”

Flash och Apple

Första stora problemet som tekniken dök på var att Google inte kunde indexera sidor skapade med Flash. Med tiden kom olika lösningar för detta. Men när Steve Jobs 2010 vägrade att ge stöd för Flash i iPhones och iPads så uppstod ett större problem och sannolikt var det början till slutet. Det handlade främst om att Flash var en prestandatjuv som gjorde enheter långsamma. Jobs påpekade att HTML5 som var på gång skulle ersätta behovet. Webbplatser som skulle funka även på iPad och iPhone kunde inte använda Flash och användningen av tekniken minskade drastiskt.

När de aktuella versionerna av de stora webbläsare senaste året haft fullt stöd för HTML5 så har behovet av Flash minskat ytterligare. Efter att det upptäckts en säkerhetsrisk med Flash tidigare i år blockerade Mozilla stödet för Flash i Firefox och Apples blockerade auto-uppspelning i sin Safari webbläsare. Och bland de allt fler som ställt sig kritiska gick Facebook säkerhetschef ut med ett önskemål om att man skulle sätta slutdatum på tekniken.

Adobe Flash Player

YouTube och Flash

Den kanske största användningen av Flash stod sannolikt YouTube för då alla videos på tjänsten spelades upp med hjälp av Flash. Men tidigt 2015 meddelande YouTube att de skiftat så alla videos nu spelas upp med hjälp av HTML5.

Nu har Google meddelat att deras webbläsare Chrome i fortsättningen kommer blockera uppspelning av Flash-annonser vilket innebär att användarna kommer behöva klicka på dem för att spela upp dem. Detta är ännu ett hårt slag mot tekniken. När de flesta webbutvecklare valt andra alternativ till Flash under senaste åren så har ändå annonsmarknaden fortsatt att använda tekniken i stor utsträckning. Att Google med sina stora annonsintäkter väljer att stoppa Flash skickar också en signal om att de är beredda att förlora pengar på kort sikt för att förbättra den upplevda prestanda i webbläsaren.

Men vad gör Adobe?

Det tycks inte som Adobe lyckats vända på kritik och motgångar för Flash som egen teknik men det betyder inte att Adobes mjukvara för Flash utveckling inte kan fortsätta vara användbar. De har utvecklat mjukvaran till att kunna exportera till HTML5.

Flash på sista versen

Allt talar för att Flash nu sjunger på sista versen och oavsett dess problem har den varit viktig för utvecklingen av webben. Kanske kan vi hoppas att vi får igen lite av den prestanda på våra datorer som Flash tidigare lagt beslag på? Och utan att vi förlorat något eftersom HTML5 nu fungerar bra.

Har du Flash på din webbplats? Hör gärna av dig till oss, så kan vi titta på hur vi kan hjälpa dig med andra tekniker.

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *