Facebooks Like-funktion gör hela webben social

Vi har länge pratat om att hypen kring sociala medier har varit för snävt inriktad på just några få medier som YouTube, Twitter, Facebook, Flickr, Wikipedia, etc. Vi har hellre velat prata om den sociala webben, eftersom även en mängd andra kommunikationsvägar ska integreras i det sociala sammanhanget som exempelvis den egna webbplatsen, den egna e-postmarknadsföringen, den egna e-handeln, etc.

Det sociala beteendet flyttar ut på webben

Med Facebooks nya tilläggsfunktioner för webbplatser, så flyttar en del av det sociala beteendet ut på webben i allmänhet. Det blir nu enkelt för besökare att markera att de gillar innehållet på en webbplats. Stora publika webbplatser har redan sett effekterna av detta. Den stora filmdatabasen IMDb (www.imdb.com) dubblerade sin traffik från Facebook, när folk klickade på Like-knappen på filmer de gillar.

Detta ligger också i linje med tänket kring Inbound Marketing som vi har pratat mycket om det senaste året. Om du inte skapar information som dina besökare gillar, så kommer du inte att få så många klick på dina Like-knappar!

Like-funktionen blev snabbt en succé

Funktionen att lägga till en Like-knapp är enkel och redan första veckan hade 50.000 webbplatser lagt till den. Vi på Skapa lade till den här på Skapa.se – så om du gillar den här artikeln, får du gärna klicka på Like-knappen här ovan.

Funktionen är självklart kommersiellt driven. Som du kanske har noterat finns det nu Like-knappar även på annonserna i Facebook. Du kan se om någon eller några av dina vänner gillar en annons. Du lär ju vara mycket mer benägen att klicka på en annons om du ser att några av dina vänner gillar den produkt eller tjänst som marknadsförs. Så om du inte redan har fått en propå om att klicka på Like-knappen för en annons, så kommer du säkert snart att få det.

Vad händer med den personliga integriteten?

Satsningen från Facebook går under namnet Open Graph API, där en del information om webbplatserna och användarnas beteenden är tillgängliga även för Facebooks konkurrenter som exempelvis Google. Viss information håller Facebook för sig själva. Att så mycket information om personliga beteenden och preferenser samlas in har skapat en het debatt kring personlig integritet och kring Facebooks ökande dominans på webben. Google och Microsoft darrar nog!

Jag tror dock att de flesta användarna kommer att ha överseende med integritetsfrågan och se det på samma sätt som många har gjort med Google hittills: Google vet allt om oss via YouTube, Gmail, sökningar, etc. men tjänsterna innehåller så mycket nytta att det är svårt att avstå från att använda dem.

En mer personlig webbupplevelse

Hela den nya Facebook-funktionaliteten kan komma att ge oss en mer personlig webbupplevelse. Vi kommer enklare att kunna värdera webbinnehåll. Vi kommer inte längre att vara hänvisade till Googles PageRank för att bedöma en webbsida. Istället kommer vi att kunna se vilka av våra vänner som gillar innehållet på en webbsida. Men läs gärna en kritisk artikel också för att få balans på synen på Facebooks nya funktioner: ”So Long, PageRank. Hello, LikeRank” by Kevin Ryan on Adage.com.

Har du som läser detta några tankar om Facebooks och Googles hantering av vår personliga integritet, skriv gärna en kommentar här nedan. Gillar du det vi skrivit får du gärna klicka på ”Like”-knappen!

If you want to read this article in English, click this link for a Google-translated version.

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *