Facebook har över 500 miljoner användare!

Nu är bara Kina och Indien större än Facebook. Det vill säga, om man skulle se Facebook som ett land och om varje konto motsvarade en människa – vilket det ju inte gör. Men det är ju ändå ett oerhört stort fenomen.

Jag fick en fråga på ett kundmöte från en marknadschef på ett större företag: “Men hur kan vi veta att Facebook finns kvar om två år?” Jag sa att när man har följt framväxten av sociala medier de senaste fem åren (i princip sedan YouTube startades) så ser man att det har gått från en enorm flora av tjänster till att utkristallisera sig några få vinnare. Det blir tufft att utmana exempelvis YouTube på film, Flickr på bilder och Facebook på sociala nätverk. Speciellt Facebook har kommit långt förbi tröskeln där “alla” upplevs vara med. För bara några år sedan var det väldigt få i ens omgivning som var med (jämför med e-post i början av 90-talet), till att man idag på ett självklart sätt säger att “jag lägger ut det på Facebook”. Och då är det underförstått att den som lyssnar har Facebook.

Det är svårt att se att en annan tjänst kan bryta sig in och förmå alla människor att byta ut sina konton, släppa alla sina kontakter, skippa sina Facebook-funktioner och hoppa över till en annan tjänst. Och nu när man kan använda sin Facebook-identitet för att logga in på fler och fler andra tjänster med Facebook Connect, känns det ju också svårt att släppa det.

Detta sammantaget gör ju att vi i våra online strategier oftast kan rekommendera våra kunder inkludera Facebook i sin kommunikation med nya och befintliga kunder.

Här finns en del aktuell information kring tillväxten och fördelningen i världen av Facebook-användarna: https://radar.oreilly.com/2010/07/facebook-reaches-half-a-billion.html

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *