Ett besök på världens största mässa – jag tappade hakan!

Jag tappade hakan när jag kom in på industrimässan Bauma i München. Genom åren har jag varit på många olika industrimässor, men aldrig någon så stor som Bauma. Förutom 17 utställningshallar så har Bauma också ett stort utomhusområde. Under en dag gick jag 15 km och hade ändå delar av mässområdet som jag inte hade besökt. Går man rakt igenom mässan har man 1,4 km framför sig innan man är framme i andra änden.

Bauma mässa
På mässan finns utställare för allt inom anläggning, bygg och gruvor. Och då menar jag verkligen ALLT. Med över 3400 utställare varav cirka 70 utställare är svenska så täcks det mesta in.
Mässan hade senast över en halv miljon besökare och prognosen är att det kommer att slås i år. Mässans sista dag är på söndag den 17:e april.
Ett företag som verkligen imponerade var Liebherr som hade en 14.000 m2 stor monter där de förutom deras enorma maskiner hade byggt ett trevåningshus med hissar och allt på sin monteryta.

Monter Liebherr
Men det är klart att med så stora truckar behövs lite yta!
Liebherr truck

Andra utställare hade byggt upp stora produktionsanläggningar för betongtillverkning där besökarna kunde gå upp cirka 30 meter uppför trappor i för att få en överblick över mässområdet.

Torn för tillverkning av betong

Volvo hade dels en stor inomhusmonter och en stor yta utomhus där de körde shower på en grusplan med fordon och motorer från Volvo Trucks, Volvo Construction Equipment och Volvo Penta. Här nedan är en panorama-bild (därför är några av personerna lite hackiga) av Volvos monter tagen från Volvos restaurang en våning upp.

Volvo monter
Volvo hade en stor utomhusavdelning där de visade upp sina produkter i en show med hög musik. Publiken uppskattade exempelvis när två grävmaskiner hade kravlat uppför en grushög och lyfte skoporna och dunkade ihop dem i en “high-five” med en ljudlig smäll.
Volvo utomhus

Även Caterpillar hade en stor monter.

Caterpillars monter

Det var gott om stora maskiner!

Stor Komatsu grävmaskin

Som tur var, var det varmt och soligt väder och jag kunde ta paus med en supersize bratwurst och en god öl.

Supersize-korv

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *