Under två tillfällen i sommar har vår egen Erik Ekholm agerat lärare i kursen Digital och Social Affärslogik, på IHM Business School här i Göteborg. IHM är en både välkänd och erkänd skola när det kommer till marknadsföring och kommunikation, som ju är högst relevant för oss på Skapa.
Med båda föreläsningarna genomförda passade jag på att ställa några frågor till Erik, som har verkat minst sagt nöjd med sin insats.
Hur känns det att vara inbjuden föreläsare på en såpass erkänd skola som IHM?
Jag har blivit tillfrågad flera gånger tidigare, och det är alltid lika smickrande. Samtidigt är det en utmaning – och lite stressande – att dels vara uppdaterad på det senaste, men även vikten av att jag har med mig sådant som verkligen kan göra nytta för deltagarna.
Hur har gensvaret bland eleverna varit tycker du?
Fantastiskt bra! Det är kanske också därför det är värt att köra vidare gång på gång. På denna utbildning har vi kommunicerat på olika sociala plattformar, så det är lätt att hålla kontakt med deltagarna. De bollar ofta frågor efter föreläsningarna och då kan jag enkelt dela med mig av material, länkar etc. utöver det som deltagarna får med sig vid föreläsningstillfället.
Vad snackas det om när det kommer till Digital och Social Affärslogik just nu?
Några knäckfrågor berör något så tråkigt som tilldelning av resurser för aktiviteter i sociala medier. Deltagarna undrar vem som ska göra allt jobb som krävs för en aktiv närvaro i de digitala/sociala kanalerna. Vi pratar en del om hur man kan lösa det i olika typer av organisationer, på ett genomförbart, säkert och säljande sätt.
Facebook är fortsatt intressant och företagen brottas med frågor om hur de kan få ett affärsvärde ur det. Mätning är också ett ämne där det dyker upp många frågor.
Kan du ge oss ytterligare ett litet smakprov på vad du bjudit på under förläsningarna?
Senaste tillfället pratade jag om Pinterest med deltagarna och hur deras företag kan använda sig av det i sin marknadsföring. Det kändes nog nytt och spännande för deltagarna – och för mig också! Det är en mycket intressant plattform som, på samma sätt som Twitter, har en stor potential att locka smala intressegrupper – och det är ju ofta det som exempelvis B2B-marknadsföringen handlar om.
Har du entrat Facebook-scenen?
Vill du också lära dig mer om sociala medier och hur man kan använda sådana för att utveckla sin affär och sitt varumärke? Kontakta Erik på 031-3011151 eller erik.ekholm@skapa.se, han träffas gärna och pratar mer.