5 sätt att enkelt förmedla komplext innehåll i din content marketing

Att i text förmedla sin kunskap på ett för läsaren lätt och lärorikt sätt kan vara en utmaning. Hur kan man på ett enkelt sätt få läsvänlighet och avancerat innehåll att samsas i ens bloggartikel? Här följer fem tips på hur du kan underlätta läsupplevelsen utan att sänka nivån på artikelinnehållet.

Skriv inkluderande och lättbegripligt

Ord och termer som är vardag för dig kan vara okända eller rent av förvirrande för dina läsare. Fundera gärna över hur du själv bäst tar till dig nya ämnen och begrepp, och vill bli tilltalad som läsare. Troligen kommer du då bättre kunna få syn på det du eventuellt behöver förklara närmare i din text, och hur du gör det på ett konkret och enkelt sätt. Risken för att du skulle förenkla innehållet alltför mycket är förmodligen liten, eftersom du knappast skulle skriva något vars nivå du inte kan stå för.

Kom ihåg att det inte är dig själv du vänder dig till i din artikel. Det låter kanske uppenbart, men är väl värt att påminna sig om ibland. Försök undvika intern jargong och ord som slentrianmässigt låter förklarande, men som tvärtom snarare är otydliga och onödiga. ”Klarhet” är mer klargörande än t.ex. ”transparens”; ”sammanhang” är i de allra flesta sammanhang att föredra framför ”kontext”. 

Valet av artikelförfattare kan vara lika viktigt som valet av ämnesexpert

Den som sitter på störst kunskap inom ett ämne är inte nödvändigtvis bäst lämpad att berätta om det för andra. Det är därför viktigt att bloggartikeln skrivs av, eller i samarbete med, den som bäst kan förmedla det som ska kommuniceras. Rätt expert + rätt skribent/artikelförfattare alltså, oavsett om det visar sig vara en och samma person eller inte. Och om inte annat så tjänar alla artikeltexter på att läsas igenom av åtminstone ett ögonpar till, utöver författarens.

Dela upp artikeltexten i flera stycken

Var generös med styckesindelning och underrubriker; de ger ögat behagliga små pauser under läsningen. Det är också ett upplägg som går hem hos Google, som – något förenklat uttryckt – tenderar att belöna sidor med sådana texter med bättre placeringar bland sina sökresultat. Inte oväsentligt för den som vill bli läst, alltså. Styckena och deras rubriker hjälper dig förklara ditt ämne på ett konsekvent och logiskt sätt, och det blir lättare för läsaren att ta in det du berättar om.

Dela upp innehållet på flera artiklar

En tung och omfattande artikel kan tjäna på att delas upp i två artiklar. Eller tre, eller ännu fler. Att då och då återvända till ett ämne med helt eller delvis nya infallsvinklar stärker dessutom bara din content marketing, och visar på ytterligare bredd och djup, kunskapsmässigt, gentemot dina läsare.

Komplettera med video

Utöver bra och relevanta bilder kan det även vara en god idé att lägga in ett videoklipp i din bloggartikel. Videon bör inte vara en filmad version av artikeln, utan ett komplement till själva texten. Vissa saker är helt enkelt lättare att beskriva (helt eller delvis) i ett videoklipp, så varför inte utnyttja möjligheten? En koncist och konkret klipp kommer inte distrahera från läsningen, utan snarare ge större förståelse om ditt ämne och en känsla av att du är mån om att vilja dela med dig av din expertis.

Du hittar många fler tips och rekommendationer här på Skapabloggen, och om du vill få ytterligare hjälp med att komma igång eller komma vidare med ditt content marketing-arbete så hör gärna av dig till oss!

  • Copywriter

Som copywriter på Skapa hjälper jag dig att skriva och nå ut med intresseväckande, relevanta och kärnfulla texter. Med rätt innehåll på rätt plats når du nya kunder, och får dina befintliga att intressera sig ytterligare för din verksamhet. Jag ser fram emot att bidra med min kunskap och nyfikenhet för att på så sätt stärka och vässa din digitala kommunikation.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *