Jag kom just tillbaka till kontoret efter att ha besökt PR-firman GCIs frukostseminarium som bland annat avhandlade ämnet ”employer branding”, dvs marknadsför ditt företag som den goda och attraktiva arbetsgivaren. Ett mycket intressant och högaktuellt ämne! Helt kortfattat går det ut på att företag idag har en stor utmaning i att rekrytera rätt personer för att även i framtiden kunna göra bra affärer.

Ämnet har tagit fart eftersom de som nu skall rekryteras är en kräsen generation född mellan 1976 och 1991. Den kallas av alla trendspanare för Generation Y eller ”Generation Why?”. Namnet kommer sig av att det är en generation som har lärt sig att ifrågasätta, som inte imponeras av gamla hierarkier och strukturer men som framför allt värdesätter sitt privatliv, sina nätverk och vänner. Karriär är inte allt, även om man vill ha ett stimulerande jobb. Att generation består av hela 20% av befolkningen och är många fler än till exempel den starka gruppen av 40-talister, säger lite om hur viktigt det är att fånga dem med sin kommunikation. Jag tänker inte grotta in mig på detta utan i stället fokusera på kärnan i budskapet; i vilka kanaler kommer man åt denna generation? Hur kommunicerar företagen på deras villkor? hur blir vi den mest attraktiva arbetsgivaren?

Allt detta är en hård nöt att knäcka för många företag idag, men jag tror att Kjell Svensson som är VD på GCI, har en stark poäng i att vi måste kommunicera på deras villkor, med den teknik som Generation Y själva föredrar, om vi vill nå ut. Det gäller både vid employer branding och vid marknadskommunikation i allmänhet.

Här är de digitala medierna oslagbara. Communities, möjlighet att lämna kommentarer på företagswebbplatser, bloggar, forum, interaktiva kampanjsiter etc är vardagsmat för denna generation som troligen anser att intern kommunikation skall vara levande. Levande kommunikation skapas inte via en stel anslagstavla vid entrén utan snarare genom en intern chatt eller blogg.

Ett företag som verkligen lyckats med sin employer branding är Google. De har i flera undersökningar, inte minst svenska, visat sig vara en av de allra mest önskade arbetsgivarna. Senast var det amerikanska Fortune som listade de 100 mest populära företagen och resultatet fick stort genomslag i media. Google har genom träget PR-arbete i digitala kanaler nått sin position. De har bland annat mängder av filmer på You Tube där de visar upp en arbetsmiljö som tar hänsyn till individen (i alla fall om man får tro Google själva). Tittar du på filmen så kan du, om inte annat, få klart nydanande tips på inredning till kontoret…

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Artikeln har 2 kommentarer

  1. Erik Svara

    Jag såg följande artikel på IDG.se angående forskning kring den nya generationen som nu tar plats i svenskt näringsliv. Det är antropologen Katarina Graffman som är intervjuad. ”Ungdomarna är extremt kritiska till allt som har med kommersialism att göra vilket kommer att påverka näringslivet om 10-20 år. Relationen mellan konsumenter och företag kommer att bli mer jämställd.” tror Katarina Graffman

    Läs mer på https://www.idg.se/2.1085/1.164614

  2. Gustav Svara

    Jag tror ju starkt på att företagen måste börja erbjuda det som citeras ovan ”Levande kommunikation skapas inte via en stel anslagstavla vid entrén utan snarare genom en intern chatt eller blogg.”

    Det är sjukt bra att ha dessa verktyg, internkommunikationen blir faktiskt mycket, mycket roligare när jag kan påverka det som skrivs/bestäms.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *