Hela nio av tio konsumenter säger att de söker information om en vara på Internet för att sedan gå till butiken för att genomföra inköpet. Fler och fler svenska konsumenter är benägna att köpa varor på nätet, e-handeln ökar med 14% mot 4% i vanliga butiker. Via olika communities, klubbar på nätet, kan konsumenterna lära känna varandra och ge tips om de olika varorna, deras prisnivåer, inköpsställen och andra onlineförsäljare. Hur bemöter man som e-handlare den sociala trenden? 

Statistiken från e-marketer nedan talar sitt tydliga språk; konsumenter gillar att dela med sig! Jag gissar att bloggar, Pricerunner, Facebook och YouTube är viktga kanaler för den här typen av informationsutbyten.

capture

Vi ser allt fler e-handlare som blir sociala, men det är få som utnyttjar webbens fulla potential när det gäller marknadsföring och förbättrad köpupplevelse. I framtiden kanske konsumentens roll i att rekommendera varor minskar, och då måste e-handlaren erbjuda något annat som förslag, diskussionsämnen och innehåll med viral potential för att öka intresset kring utbudet i webbshopen. E-handlaren måste helt enkelt flytta sina skyltfönster från sin egen webbshop till det ställe där kunderna befinner sig, från transaktion till sociala sammanhang.

Fyra enkla skäl för e-handlare att bli mer sociala är:

  1. Ökad trafik från Google. Sökmotorerna står för ca 70% av besökarna i e-handeln idag.
  2. Bättre lead nurturing, dvs göra besökare till kunder genom konversation
  3. Öka konvertering (och därmed ROI) bland besökare, här finns flera typer av åtgärder och mått att använda.
  4. Bättre total köpupplevelse för kunden. I en fysisk butik förväntas trevlig personal och bemötande, service och rätt utbud. Det samma gäller i en webbshop!

Det finns de som tror att sociala medier i framtiden inte bara kommer att vara själva marknadsplatsen utan att de även kommer att definiera utbudet. Bland dem som tror det finns den internationellt erkända trendspanaren Jeremiah Owyang. Ett intressant inlägg om framtidsspaningar kring e-handel hittade jag på Judiths blogg, som även omnämner detta.

Exempel från mode och möbler

Några exempel på butiker som är mer sociala än många andra är https://www.shmotter.com/, https://www.shopstyle.com/ och https://www.polyvore.com/ även om dessa är relativt likartade. Föga förvånande representerar de modebranschen. Trots stort utbud av väluppdaterade design- och möbelbloggar och tidningar lyser de flesta möbelförsäljande och producerande företagen (utom Ikea) med sin frånvaro i de sociala sammanhangen.

Sammanfattningsvis; ge kunden en bättre köpupplevelse on page och få dem att hitta dig genom en bättre närvaro off page!

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *