Trots att olika typer av e-handelslösningar funnits på marknaden under en lång tid och att många genererat mycket affärer så tycks de flesta inte utvecklas nämnvärt. Det kommer rapporter från USA där de som misslyckats med e-handel har lagt ner satsningen och gör därefter inga nya försök.  Ett misslyckande kan naturligtvis bero på många faktorer, men en viktig faktor är att försöka arbeta in det som en del i den övriga säljprocessen och integrera det i övrig marknadskommunikation. Det räcker inte att skaffa tekniken och ladda upp sin produktdatabas.

Det ställs även krav på enkelhet för användarna. Det behöver vara enkelt att hitta det som intresserar kunden, att kombinera produkter och att avsluta köpet. Det måste vara enkelt att hitta rätt tillbehör och det kan vara mycket intressant att se andra produkter som intresserat de som köpt min produkt tidigare. Ofta handlar det om att likna e-handeln vid det som görs vid fysisk handel. Kanske skall ett viss erbjudande lyftas upp vid utcheckning, ungefär som de produkter man ofta finns vid kassan så som sockor i klädbutiker.

Web 2.0 har än så länge inte blivit så stort inom e-handeln, trots att det skulle kunna ge mycket värde tillbaka och få kunderna att tala om vad de vill ha och sprida ut kännedom på ett sätt som man sällan själv har resurser till. Webbanvändare är i allt större grad vana vid att söka recensioner och omdömen om både säljare och produkt och man kan se möjligheter för många att i större grad erbjuda denna möjlighet för att skapa merförsäljning. Man skulle också kunna erbjuda andra att använda moduler från e-shoppar i olika mash-ups och ge en mindre kick-back vid försäljning.

Även e-shoppars framgång kan i stor grad bero på faktorer som sökmotorsoptimering och teknikval. Om någon söker på en specifik produkt kan en hög position på sökmotorerna vara helt avgörande för var köpet hamnar. Kanske finns det därför anledning att tänka över samma sak som för den vanliga webbplatsen. Finns det bra, användaranpassade, beskrivningar? Är det bra och tydligt med informationen och rubrikerna? Vilken teknik använder lösningen?

Det finns företag inom b2b som hävdar att en e-shop inte passar deras produkt eller verksamhet, men inte sällan pågår mycket av grundarbetet på webben. Kunderna kollar utbud, funktioner och priser inför en beställning och att då servera detta på bra sätt kan vara oerhört viktigt i hårt konkurrentutsatta branscher.
Det går inte att ifrågasätta att mycket handel förflyttas till webben, och även den indirekta försäljningen fram till köp sker ofta på webben… var gör ni era affärer?

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *