Att e-handel är hetare än hetast i julhandelsdiskussionen i våra morgon- och dagstidningar har väl ingen missat? Enligt dagens G-P kommer 6 av 10 handla sina klappar på nätet. Men trenden är egentligen mer långtgående än så, det märker vi på Skapa. Fler och fler kunder och andra företag kommer till oss med frågor som rör e-handel. Framför allt är det frågor kring marknadsföringen som är särskilt intressant för många e-handlare, som kanske tidigare förlitat sig på att befintliga kunder skall använda deras webbshop och därmed ge ROI.
Sedan 2008 har e-handeln ökat med 15%, medan den totala handeln ökat med 4%, enligt Svensk Handel. Våra köp på nätet ersätter alltså i en allt större grad inköp i en fysisk butik. Det tyder kanske på en mognad hos kunderna, men kanske har också e-handlarna skapat bättre förutsättningar för trygga och enkla köp för kunderna.
Samma undersökning av Svensk Handel visar också varför flera företag under hösten frågar oss efter hjälp med långsiktig och bred hjälp med att marknadsföra sin butik på webben.
I en grupp av e-handlare där vi har märkt av en efterfrågan, och som även finns kommenterad i Svensk Handels undersökning, är de som säljer dagligvaror på nätet. Vissa av de svenska kedjorna var ute tidigt med att sälja livsmedel via nätet men då kunderna ännu inte var mogna fick de lägga ner. Idag växer den marknaden och man förväntar sig tillväxt under nästa år.
Oavsett om en handlare har en fysisk butik eller nätbutik så tycker jag att de skall fundera igenom hur de är representerade i sociala medier, vilken strategi de har och hur de skall locka kunder och prospects. Jag avslutar med ett stycke ur rapporten från Svensk Handel:
“Det är därför av yttersta vikt att företag som vill möta framtiden väl rustad skapar sig en god kunskap och förståelse om de sociala medierna. Internet med dess arenor är en central nyckel till framtidens konsumenter och därför viktigt oavsett om företaget har försäljning via nätet eller ej. De företag som redan idag har god förståelse för de sociala medierna har därför en bra chans att även bli framtidens vinnare.”
Kan inte låta bli att lägga till den här länken från Internetworld som publicerades nyligen: https://internetworld.idg.se/2.1006/1.274989/sa-laddar-natbutikerna-i-julhandeln