Dagen efter

Det är torsdag eftermiddag och lugnt på kontoret. Dörren ut till balkongen står på glänt, några solstrålar når mig där jag sitter vid mitt skrivbord och jag hör bilarna på gatan nedanför brumma förbi i en behaglig lunk. I kylen dröjer sig några ynka överblivna druvor, ostar och salamisnuttar kvar och vittnar om en lyckad träff igår.

För andra gången i år stod alltså Skapa & Friends på schemat. Den här gången med fokus på “Eko-systemet för smart online kommunikation”. En efter en ramlade våra gäster in igår eftermiddag och formade en härlig skara människor, från diverse olika företag och branscher. De kom för att i all enkelhet utbyta erfarenheter och förhoppningsvis även lämna oss med större kunskap kring hur man lyckas med sin online kommunikation.

Mission completed

Jag tog tillfället i akt och bad några av gästerna berätta om vilka utmaningar de stöter på när det kommer till marknadsföring och kommunikation på webben. Punkten som först dök upp på deras läppar var svårigheten att engagera hela företaget i frågor som rör de sociala medierna. Att ifrågasätta det traditionella sättet att marknadsföra sig på och istället investera både tid och pengar i sociala kanaler på webben, är helt enkelt lättare sagt än gjort.

Något de sedan nämnde var svårigheten att få en överblick och skapa en enhetlig online kommunikation. Att få till en ordentlig strategi och plan för hur man ska jobba, i vilka kanaler man ska verka för bästa effekt och på vilka tider det hela ska ske såg de som en stor utmaning. Att man till skillnad från den traditionella marknadsföringen dessutom plötsligt ska involvera sig i själva genomförandet tar både tid och kraft, särskilt när metoderna inte är prioriterade eller stödjs av alla i företaget.

Vi minglar vidare. Jag inser att hela tanken bakom Skapa & Friends, förhoppningen om att i all enkelhet kunna utbyta erfarenhet och kunskap trots bransch och position, har lyckats.

Vi är som en modern reklambyrå – fast för webben

Känner du igen dig i resonemanget? Kanske tycker du också att det är svårt men viktigt med en  genomtänkt strategi, kanalval och att jobba aktivt med innehåll?

Lika självklart som att du tar hjälp av en reklambyrå när du vill nå ut i traditionella medier, är det att du får stöd även i din online kommunikation. Varmt välkommen att höra av dig till någon av våra strateger Erik: 031 30 111 51 eller Lars: 031 30 111 53 så kan de hjälpa dig att hitta en bra lösning.

Om inte annat ses vi på nästa Skapa & Friends den 26:e april, som handlar om innehåll för smart online kommunikation.

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *