Har du nyss kommit tillbaka till jobbet efter semestern och kämpar för att hitta tillbaka till rutinerna? Kanske ska du påbörja, eller fortsätta, att skriva relevant innehåll för din målgrupp och undrar vad du ska skriva om? Att komma på relevanta ämnen som är intressanta för dina kunder att läsa om behöver inte vara så komplicerat som du kanske tror.
Skriv baserat på ett utifrån- in perspektiv
En regel som alltid gäller, oavsett vad du skriver om, är att målgrupperna och deras behov alltid ska vara i fokus. Tänk mindre på vad ert företag vill kommunicera ut, och tänk mer på vad er målgrupp vill läsa om. Tanken med content marketing är att er målgrupp ska hitta er, ni ska inte söka upp dom. När de googlar en fråga och er text dyker upp i sökresultatet och besvarar den ställda frågan – då är personen mottaglig för att läsa och då har ni lyckats med er content marketing.
När man då ska välja ett ämne att skriva om kanske du tänker att det måste vara något speciellt eller revolutionerande, som din målgrupp aldrig har hört talas om innan? Det är fel. Det är snarare tvärtom – ju enklare och tydligare budskap du förmedlar, desto lättare är det för den som läser att ta till sig informationen. Och kom ihåg – kunskap som är självklar för dig och ert företag är nödvändigtvis inte självklar för dina läsare.
Nedan följer några förslag på ämnen som är intressanta att skriva om inom B2B
- Tips & trender inom ert område. Tips och trender är väldigt uppskattat av läsarna och är snabb och matnyttig information att ta till sig. Av erfarenhet är det den här typen av artiklar som brukar vara allra populärast.
- Lyft fram medarbetare. Att få ett ansikte bakom varumärket förstärker era kundrelationer och ger en mer personlig bild av ert företag. Att se att det finns “riktiga människor” bakom ert erbjudande brukar vara väldigt uppskattat. Den här typen av artiklar är ofta trevliga, lite mer lättsamma och personliga.
- Mässor/event. Ska ni besöka någon mässa eller något event i höst? Det är ett utmärkt ämne att skriva om, då ni kan skriva texter både inför, under och efter eventet. Bjud in era kunder att träffa er där, eller berätta höjdpunkterna för de som inte kunde komma.
- Skriv rapporter från andra länder där ni har verksamhet/många kunder. Vet er målgrupp om att ni har verksamhet i flera länder, och i så fall vilka? Hur skiljer sig branschen åt där jämfört med hemma? Här finns massor att skriva om!
- Kundcase. Ett extremt starkt verktyg att använda för att visa på tidigare lyckade affärer och starka relationer. Skapar förtroende, trygghet och inspiration.
- Lyft fram termer/begrepp inom er bransch. Begrepp som ni använder dagligen och är självklara för er, är inte alltid lika självklara för era läsare. Dela med er av er kunskap och expertis, och visa för er målgrupp att ni är experterna.
- Beskriv produkter/tjänster med fokus på kundnytta. Har ni en produkt som hjälper er målgrupp att lösa ett problem? Erbjuder ni en tjänst som underlättar er målgrupps vardag? Skriv om det, men glöm inte att ert erbjudande alltid är sekundärt, och att målgruppens behov och frågeställningar alltid ska komma i första hand. Tänk kunskap och mindre sälj.
Jag hoppas att ni fick några nya idéer till ert innehållsskapande i höst. Vi på Skapa stöttar dagligen våra kunder i innehållsskapandet. Skulle även du vilja ha lite support, eller kanske bolla några idéer? Maila mig här, eller kom över på en kopp!