Bounce rate, eller avvisningsfrekvens, är ett viktigt mätetal för att värdera besökstrafiken till en webbplats. Men hur definierar Google Analytics ett bounce-besök? Hur slår det mot en blogg jämfört med en vanlig webbplats? Dessa är några av frågorna jag ska försöka reda ut här.
Google Analytics standard-definition av ett bounce-besök
Google Analytics definierar ett bounce-besök som att en besökare kommer in på en sida på en webbplats och sedan inte gör något mer innan hen lämnar webbplatsen. Det kan exempelvis vara en besökare som ser en uppdatering i sitt flöde på Facebook, klickar in och läser hela artikeln på bloggen och sedan går tillbaka till Facebook. Detta besök anses då vara ett bounce-besök med lågt värde enligt Google Analytics.
Bounce rate är andelen bounce-besök delat med totala antalet besök och anges i procent. I Google Analytics kan du se bounce rate förutom för hela webbplatsen även för enskilda sidor, för olika typer av besökare, olika geografisk fördelning, olika källor, etc. För de allra flesta måtten i Google Analytics, kan du se vilken bounce rate som gäller.
Bloggar har högre bounce rate än vanliga webbsidor
När vi tittar på våra kunders besöksstatistik, ser vi en distinkt skillnad i bounce rate för traditionella webbplatser och för rena blogg-webbplatser. Generellt sett så har blogg-webbplatserna en mycket högre bounce rate än en vanlig webbplats som marknadsför produkter eller tjänster. Det finns nog flera orsaker till det, men vi ser att mycket av trafiken till en bloggwebbplats kommer från två källor; från sociala medier och från organiskt sök (främst Google-sökningar). I båda fallen läser besökaren oftast bara en artikel och går sedan tillbaka till antingen sociala medie tjänsten eller till sökresultatet igen. En sådan besökare kan stanna länge och väl och vara en mycket värdefull besökare. Men eftersom besökaren inte gör något under sitt besök (annat än intresserat läsa bloggartikeln!) kommer Google Analytics att anse att det är en bounce-besökare och därför bedöma den som mindre värd än en besökare som läser flera sidor under sitt besök.
Fler mobila besökare drar generellt sett upp bounce rate
En annan faktor som vi ser spelar in, är att bloggartiklar tenderar till att ha fler mobila besökare (smartphones och läsplattor) jämfört med vanliga webbsidor. Mobila besökare är generellt mer flyktiga besökare som kommer in och läser en artikel för att sedan gå vidare. Det påverkar bounce rate negativt.
Nyhetsartiklar kan också få mycket höga bounce rates. Besökarna lockas in för att läsa en nyhetsnotis och går sedan tillbaka därifrån de kom.
Tre exempel på bloggar där Skapa hjälper till med innehåll; Volvo Penta, FlexLink och Greencarrier. Se fler exempel i Louises artikel.
Vad är en bra eller dålig bounce rate?
Vi får ofta frågan om vad som är bra eller dålig bounce rate. Men som jag har resonerat om ovan, så beror det det egentligen på vilken typ av webbplats det handlar om; produktwebbplats, e-handelswebbplats, bloggwebbplats, nyhetswebbplats, etc.
Men generellt kan man säga att för en vanlig produktwebbplats så är bounce rate mellan cirka 25-40% mycket bra och 40-60 är bra. Om man ligger över 60% bör man undersöka om man på något sätt kan förbättra besökarnas beteende på webbplatsen. Kanske även se om man attraherar rätt målgrupp. Är det under 20% bör man ha anledning att titta över webbplatsen. Det kan finnas risk att det är något fel med installationen av Google Analytics scriptet på webbplatsen. Om det exempelvis ligger dubbla Google Analytics script, finns det risk att Analytics tolkar det som två händelser för varje besök på en sida. Detta genererar då en mycket låg bounce rate. Även en webbplats som tvingar alla besökare till någon aktivitet för att komma åt sidorna, kan få en extremt låg bounce rate.
Gör Google Analytics rätt? Nja…
Google Analytics är ett fantastiskt statistikverktyg med väldigt många bra funktioner. Men just bounce rate är ett mått som är framträdande, men som ändå är så tvetydigt. Det är oklart hur typen av webbplats ska påverka bounce rate. Google ger själva ganska lite vägledning.
På Skapa arbetar vi mycket med Content Marketing, där det innehåll vi producerar för våra kunder oftast publiceras på deras blogg och i sociala medier. Vi uppskattar därför en besökare som stannar och läser en enda artikel även om hen sedan lämnar sidan utan att göra något mer.
Vi har satt gränsen vid 30 sekunder – stannar man längre är det ett värdefullt besök
Så för våra kunder ändrade vi scriptet så att alla besökare som stannar längre än 30 sekunder inte tas med i beräkningen av bounce rate. Det är alltså bara besökare som kommer in och läser en enda sida och stannar kortare än 30 sekunder, som tas med i beräkningen av bounce rate.
På bilden nedan kan ni se hur bounce rate sjönk när vi införde det nya scriptet på en av våra kunders bloggwebbplatser. Innan ändringen var bounce rate cirka 85% vilket kan anses vara normalt för en blogg, men kan anses vara mycket dåligt om det jämförs med en vanlig produktwebbplats. Efter ändringen av sättet att mäta bounce rate ligger den på 30% istället, dvs bara 30% av besöken kommer in på en webbsida och stannar kortare än 30 sekunder innan de lämnar utan att göra något mer. Stannar de längre än 30 sekunder, anses de vara en värdefull besökare som inte inkluderas i bounce rate beräkningen.
Bilden visar hur bounce rate faller när besökare som stannar längre än 30 sekunder inte längre tas med i bounce rate beräkningen.
Vad kan man göra för att förbättra bounce rate?
Detta är en “cliff-hanger” som leder till min nästa artikel här på vår blogg, där jag kommer att ta upp en del tips på vad man kan göra för att förbättra bounce raten för sin webbplats eller blogg. Håll utkik här eller i våra sociala medier så ser du när artikeln kommer. Du kan ju även anmäla till dig till vårt nyhetsbrev (se formulär i sidfoten), så kommer du att se artikeln där.
Är du grymt nyfiken redan nu, slå gärna en signal 0705532132 så kan träffas och ta en titt just på bounce rate för din webbplats eller blogg.
Tack för en bra artikel! Kunder som kommer via Google / Organic spenderar runt 3-4 minuter på vår webbsida, och de som kommer via Google Adwords endast 30-45s (både display och sök). Har ni någon aning vad detta kan bero på? Vi har försökt att göra annonserna relevanta, och lika normalt sökresultat samt satt relevanta sökord
Hej Daniel,
Tack för din kommentar. En viktig sak som kan göra skillnad är hur väl du ha kopplat annonsernas landningssidor till annonsernas innehåll. För organiska sökningar blir den kopplingen automatiskt väldigt bra. Sedan skulle jag i Google Analytics jämföra skillnaderna hur de sökord som skapar visningar av annonserna (Acquisition/AdWords/Search Queries) med både de nyckelord som genererar trafik (Acquisition/AdWords/Keywords) och med de organiska sökorden (Acquisition/Search Console/Queries). Kanske kommer du att se skillnader som kan förklara den stora skillnaden i besökarnas tid på din webbplats. Hoppas att du får klarhet.
/Erik