Behöver du stöd i sociala medier?

Min tid är kommen! Idag får Skapa ett nytillskott i form av mig – Caisa. Min roll kommer vara att hjälpa olika företag att marknadsföra sig via den djungel av sociala medier som idag finns att använda sig av. Vem vet, kanske finns det något jag kan göra för dig?

Jag har under året som gått läst till webbredaktör, med fokus på sociala medier och innehåll för webben. Under vårterminen gjorde jag min praktik här på Skapa och jag har den senaste tiden arbetat med ett examensarbete där jag och en kurskamrat hjälpte ett företag att få igång aktiviteten i olika sociala kanaler.

I onsdags lämnade jag klassrummet för sista gången och här står jag nu, måndag morgon, på Skapas härliga kontor på Odinsgatan, redo att revolutionera din syn på marknadsföring. Nåja, åtminstone till viss del.

Sociala medier – större och klokare

Termen “sociala medier” är fortfarande ett ganska hypat uttryck när man snackar om företag och marknadsföring. Det är även en term som har en hel del dåligt samvete kopplat till sig. De flesta har vid det här laget börjat se potentialen som ligger i att finnas och synas i sociala medier, men desto färre är riktigt säkra på hur de ska bära sig åt för att lyckas.

För trots att sociala medier i mångt och mycket handlar om just att synas och marknadsföra sig själv, så är det något som i både teorin och praktiken på många sätt skiljer sig från den marknadsföring vi är vana vid att möta.

Traditionell marknadföring”, det vill säga den allmänriktade annonsering som vi ser bland annat på TV, via reklamutskick, i tidningsannonser och på stan gör allt för att stjäla din uppmärksamhet och för att trigga dina köpsignaler. Och visst har den traditionella marknadsföringen sin charm och styrka, men sociala medier handlar om mer än så och kräver smartare resonemang.

Fokus på ärlig kommunikation

Arbetar man konsekvent och riktigt med sociala medier är, eller borde åtminstone ett av huvudmålen vara att leverera ett relevant innehåll till en relevant publik. Snarare det än att trycka ut så många erbjudanden som möjligt, till så många som möjligt.

Fokuset i sociala medier ligger kort och gott på ärlig kommunikation och utbyte människor emellan, snarare än på den traditionella köprelationen mellan företag och kund.

Just den här biten kan vara en smula förvirrande och rent av svår att förstå sig på, för den som inte är insatt och har faktisk kunskap i ämnet. Då är det skönt att det finns andra, såna som vi på Skapa, med erfarenhet och ständigt uppdaterad kunskap att vända sig till.

Slå en signal till mig på 0768-082571 eller någon av de andra här på Skapa, så kan vi boka ett möte och snacka mer.

Vi hörs och ses! / Caisa

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *