Trovärdighet, relevans, personlighet, ärlighet – allt detta gäller det att uppnå i företagens kommunikation i sociala medier. Som företag bör man söka efter företagets personlighet och lyfta fram och förankra den med personalen. Alla ska veta hur de ska agera och vilken ton de ska använda när de kommunicerar med omvärlden.

Försöker man bluffa med varumärkets värden, produkternas egenskaper, tjänsternas innehåll, så blir man obönhörligt avslöjad. Därför är det viktigt att alla i företaget förstår detta. Speciellt ledning och ägare, som är vana att prata för företaget och gör det ofta, bör ha bilden klar för sig. Gör de fel, kan det få ett starkt genomslag i medierna.

Två filmer som jag tycker har lyckats med den ärliga anslaget kommer här nedan. Filmen från Cullman’s Liquidation får ökad trovärdighet genom filmen om hur Rhett & Link gjorde filmen. Se och njut!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=q-RLqLx1iYI[/youtube]

En annan film som jag också tycker har lyckats med det ärliga anslaget och som dessutom har en tydlig relevans till budskapet och till produktens position på marknaden är följande. Den är inte helt ny, men känns ända relevant i det här sammanhanget. Titta och njut!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Zg3zWI1SqzE[/youtube]

Har du något annat exempel på ärlig reklamfilm? Kommentera gärna nedan!

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *