Är du rädd för sociala medier?

Sociala medier är inte längre något nytt fenomen. Inte heller är det någon hemlighet att de sociala medierna utgör starka marknadsföringskanaler, oavsett vilken bransch du befinner dig i. Trots det finns det fortfarande en hel del osäkerhet och rädsla kopplad till Facebook, Twitter och deras småkusiner. Och hur bemöter man det egentligen?

Rädslan ett faktum

I mitten på mars deltog jag i evenemanget Webcoast här i Göteborg. Tillsammans med 250 andra webbnördar medverkade jag i deltagarstyrda diskussioner och föreläsningar. Det gav mig möjligheten att ta del av många intressanta synpunkter och kunskap med inriktning på kommunikation och webb.

Bland annat valde jag att delta i en session med rubriken “Skapar sociala medier rädsla?”. En fråga som sedan dess smugit sig allt närmre mitt medvetande och nästan blivit ett faktum. Jag har upptäckt att just rädslan för de sociala medierna och okunskapen kring vad de kan resultera i, är en bidragande faktor till att många företag helt enkelt inte vågar ta steget ut på webbens sociala kanaler.

Man vet inte hur eller varför man bör delta i sociala medier och därmed vill man heller inte försöka.

Experiment @Sweden

Ett strålande exempel där rädslan kring vad som kan hända i sociala medier rättfärdigas hittar vi så färskt som i de senaste dagarnas händelseförlopp, på Sveriges officiella Twitter-kanal @Sweden. Kontot, som alltså representerar Sverige på Twitter, har sedan i december veckovis delats ut till en svensk twittrare att sköta innehållet.

Den här veckan var det twittraren Sonjas tur att ge Twitter sin bild av Sverige genom personliga uppdateringar. Och efter en rad minst sagt personliga och kontroversiella tweets  som fått stor uppmärksamhet, ifrågasätts nu friheten som råder på sociala medier och huruvida den går till överdrift och missbrukas.

Och hur bemöter man det? Tänk om den officiella företagskanalen faktiskt hamnar i fel händer eller någon säger något opassande? Hur kommer man runt den där gnagande känslan, som så många gånger står i vägen för att ett företag tar chansen att utveckla sin affär i sociala medier?

Att bemöta, snarare än förkasta

Ämnet kom upp under en av våra fredags-frukostar här på Skapa och min kollega Erik drog en inte helt väntad, men logisk, parallell mellan sociala medier och biltillverkare:

Precis som risken finns att du krockar med den där supernya, luxösa drömbilen, finns även risken att någonting, någon gång går fel när du kommunicerar i sociala medier. Det hör inte till vanligheterna, men att risken finns går inte att mörka. På samma vis som en biltillverkare bemöter riskerna i trafiken med diverse krockutrustning, måste även vi som är insatta och arbetar med sociala medier agera. I förebyggande syfte kan vi plocka fram riktlinjer och se till att kanalerna vi använder administreras av förtroendeutvalda. Men vi måste även ha en konkret plan för hur man går tillväga när olyckan är framme.

Vi måste bemöta rädslorna, snarare än förkasta dem. Vi måste inte alltid rättfärdiga dem, men vi måste förstå dem, för att kunna ta del av och förstå kundens hela behov.

Så jobbar vi

Något som är otroligt viktigt för oss på Skapa är att jobba utan skygglappar och vara lyhörda för de behov som faktiskt finns. Vår åsikt är ju, trots vår spetskompetens inom just sociala medier, inte vad som bör stå i centrum.

Däremot kan vi, tack vare just den där kunskapen, hjälpa till med rådgivning, utbildning och konkret krishantering för att du ska känna dig så trygg som möjligt i sociala medier och lyckas så bra som möjligt.

Den absolut sämsta lösningen när det kommer till sociala medier är trots allt att inte delta alls – Syns du inte, så finns du inte.

Vill du prata mer om riskerna, men även möjligheterna som ligger i att arbeta i sociala medier? Slå en signal till mig; 0768-082571 eller min kollega Lars; 0709 73 17 63 så bokar vi ett möte.

 

Källa: Mashable

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *