Du behöver inte representera ett stort varumärke eller ha en orimligt stor budget för att bli förärad med en featured snippet. Däremot behöver du god kunskap om din målgrupp samt vara en fena på att skriva relevant och högkvalitativt content. Men, vad är en featured snippet? Och hur gör man för att få en? Och är en featured snippet alltid något positivt? I den här artikeln får du svar på det och mycket mer!
Featured snippet – Googles sätt att snabbt besvara din fråga
En featured snippet är en liten ruta längst upp i Googles sökresultat som ger ett direkt svar på den fråga eller fras du har googlat på. Det som dyker upp i en featured snippet är alltså det innehåll som Google bedömmer svarar bäst på den fråga du har ställt. Utöver en kort text så inkluderas även en länk till sidan där informationen är tagen från. Ibland inkluderas även en bild från den riktiga webbsidan. Under rutan dyker ofta samma resultat upp igen, men den här gången som en vanlig länk. Om det däremot finns en sponsrad annons som ger ett likvärdigt svar på googlingen så kommer alltid den sponsrade annonsen komma före en featured snippet.
Här är Googles egna definition på en featured snippet:
“When a user asks a question in Google Search, we might show a search result in a special featured snippet block at the top of the search results page. This featured snippet block includes a summary of the answer, extracted from a webpage, plus a link to the page, the page title and URL.”
Nedan kan du se ett exempel på hur en featured snippet kan se ut. Informationen kommer från en artikel som vi på Skapa har skrivit tillsammans med vår kund FlexLink.
Vad är skillnaden på en featured snippet och en answer box?
Ibland pratas det om featured snippet och ibland om Google answer box. Så vad är skillnaden? Svaret är att det inte är så jättestor skillnad egentligen. En featured snippet är ett svar från den organiska sökningen, ofta en lite mer detaljerad sökning, och innehåller en länk till ursprundssidan. Länken finns där då Google misstänker att läsaren vill veta mer om ämnet då det kanske inte finns ett snabbt svar på frågan.
Google answer box däremot är ett svar i rutan på samma sätt som en featured snippet, men där ingår ingen länk. En Google answer box svarar ofta på enklare frågor med ett tydligt svar, och där ofta Google själv kan ge ett svar utan att behöva vända sig till en extern sida. Båda varianterna är egentligen ett sätt för Google att göra det enklare för dig. Varför behöva klicka runt på flera sidor om du kan hitta svaret direkt på första sidan i sökresultatet?
Nedan är ett exempel på en Google answer box:
Hur gör man för att få en featured snippet?
Det fina med en featured snippet är att den inte går att köpa, utan den måste förtjänas. Det tycker jag är positivt då det ställer högre krav på oss som skriver. Och om du väl har lyckats skapa en featured snippet, då vet du att du verkligen har förtjänat den! Detta betyder att alla som vill kan lyckas skapa en featured snippet – om du gör på rätt sätt! Tyvärr finns ingen quickfix utan du behöver både tid och kunskap och en god kännedom om din målgrupp.
Här är några tips som kan hjälpa dig att skapa en featured snippet:
- Det allra viktigaste är att du använder sökord som du vet att din målgrupp använder. Placera dessa sökord strategiskt i texten så Google förstår att din text relaterar till/svarar på den typen av sökningar/frågeställningar.
- Skapa content som svarar på dina läsares frågor. Om du vet vad dina läsare undrar över så kan du skräddarsy ditt content så det svarar på exakt det som dina läsare vill veta. Att skrapa på ytan räcker inte utan du behöver gå ner på djupet i ämnet så Google förstår att ditt content innehåller inte bara bra utan mycket information.
- Använd bilder i din text och optimera bilderna genom att använda ditt “primära” nyckelord i filnamnet och även i fält som till exempel “alt-text”.
- Glöm inte att fylla i metabeskrivningen vid publicering – det är ett perfekt sätt att beskriva för sökmotorn vad din text handlar om.
- Om det passar innehållet kan listor och tabeller i texten öka chansen för att hamna i en featured snippet. Ofta kan en punktlista ge ett tydligt svar på hur man går tillväga för att till exempel utföra en uppgift, och en lista är också perfekt information att ha i en informationsruta. Se exempel nedan:
Är en featured snippet alltid något positivt?
Att få en featured snippet innebär många fördelar. Chansen ökar att fler personer klickar på din länk och att du får upp besöksstatistiken på din webbplats. På så vis har du bättre chans att sprida ditt content. Du ökar även chansen att din målgrupp ser dig som en expert inom området då ditt content hamnar före dina konkurrenters i sökfältet.
Men – det kan också göra så att läsaren får all information hen behöver i informationsrutan och därför inte behöver lämna Googles söksida. Det kan i sin tur göra att antal klick till din webbplats minskar istället. Detta beror däremot på vad det är för content/frågeställning det handlar om. Om läsaren vill ha ett kort och snabbt svar på en enkel fråga kan hela svaret rymmas i rutan. Däremot, om det är en mer komplex fråga som inte har ett kort och enkelt svar så måste läsaren ändå klicka på länken till din webbplats för att förstå helheten och läsa vidare. Och det är förstås det vi vill åt!
Vill du veta mer om featured snippets och hur du kan få ditt företag att hamna högt upp på Googles sökresultat? Eller vill du helt enkelt få hjälp med hela processen att skapa värdefullt och målgruppsanpassat innehåll? Vi hjälper dig gärna! Kontakta mig eller någon utav mina kollegor, så tar vi det därifrån. Hoppas vi hörs!