Sociala pressrum rider på samma popularitetsvåg som övriga sociala mediatrender. Twitteranvändandet ökar dramatiskt och företag inser affärsnyttan i både Facebook och Twitter. I resonemanget kring sociala medier hörs också sociala pressrum och deras fördelar. Ofta blåser man upp det sociala pressrummet till något stort och svårhanterligt. Jag ska försöka bryta ner begreppen och visa på vilken nytta jag ser av ett socialt pressrum och vilka verktyg man kan använda för att nå dit.

Som jag ser det ger det sociala inslaget på i ett pressrum möjligheten att nå ut till fler individer och grupper samtidigt som det underlättar för dessa individer och grupper att kommunicera med företaget.

För att skapa det första steget av integration mellan besökare och företaget bör man bygga sitt pressrum på en bloggplattform, exempelvis WordPress. Då får man kommentarsmöjligheter och man kan följa om det man skriver tas upp på andra bloggar via trackbacks. Dessutom gillar Google innehåll som skrivs i verktyg som WordPress

När man skriver sitt innehåll bör man organisera detta med hjälp av taggar och kategorier. Detta hjälper besökaren att hitta relevanta artiklar, att söka efter kategorier och att se skapade inlägg per kategori för att nämna några fördelar.

När man skapar sina inlägg eller pressreleaser bör man se till att man tillgängliggör tillhörande mediafiler såsom bilder, filmer och ljudfiler. Det ska vara enkelt för användaren att nå detta extramaterial. För att undvika problem med filformat, filstorlekar etc. kan man använda någon av nätets tjänster såsom Flickr, Youtube eller SlideShare.

Innehållet i pressrummet ska vara enkelt att nå och dela med sig av. Till sin hjälp har man dels nämnda verktyg, Youtube, Flickr och SlideShare för att nämna några, men även bokmärkestjänster som Digg, Del.icio.us eller Technocrati bör användas i samband med att man skriver artiklar.

För att nå ut ytterligare bör man ta hjälp av sociala tjänster och verktyg som Twitter, Facebook och RSS-flöden så att potentiella besökare notifieras om det händer något nytt i ens pressrum.

Detta är som sagt en snabbstart till ett socialt pressrum. Det är inte säkert att man behöver anamma alla dessa delar, men varje del kan leda till fler besökare till pressrummet samt till att innehållet blir mer tillgängligt och lättöverskådligt. Hoppas det ger en mer jordnära bild av vad ett socialt pressrum bör vara och hur man skapar sig ett eget. Kom ihåg att ursprungstanken ska vara att nå ut till fler med ett uppdaterat, lättillgängligt och lättöverskådligt innehåll.

Behöver du hjälp kan vi på Skapa alltid hjälpa till.

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *