Flera branscher känner nu av den finansiella krisen och flera företag inser att de måste agera. På samma sätt som Internet växte på ett sunt sätt när IT-bubblan sprack för knappt ett decennium sedan står vi nu inför en förändring av webben. Framförallt en förändring av det sätt som företag måste hantera webben som marknadsföringsmedium.
Mitt i den förra krisen, runt 2001, började företag satsa en del av sin marknadsföringsbudget på sökmotormarknadsföring. Där fanns mätbarheten och målgruppsanpassningen som inte fanns i traditionell marknadsföring. Detta lockade marknadsförare som hade ont om pengar att spendera.
På samma sätt som då tvingar den nuvarande krisen företag att tänka om i sina marknadsföringssatsningar och agera mer effektivt på webben. Företag börjar nu skiftet med att flytta pengar från dyr sökmarknadsföring till optimisering av innehåll och sociala medier för att ge en större träffbarhet i det organiska sökresultatet.
Hammaren vs. Magneten
Vad menar man då med hammaren vs. magneten-metaforen?
I traditionell marknadsföring fokuserar företag på att hitta kunder. Man använder tekniker som är dåligt målgruppsanpassade och som stör människor. Man använder sig av “kalla” rundringningar via telefon, telemarketingsatsningar, TV-reklam, reklam i press och på stortavlor, skräppost, spam och mässor. Man försöker slå in sitt budskap i konsumenterna med en jättehammare.
Problemen med denna typ av marknadsföring är att nå fram till sina kunder. En människa tar idag emot tusentals budskap varje dag och tekniken gör också att dessa vägar blir mindre effektiva och betydligt dyrare. Nummerpresentatörer förhindrar säljsamtal, inspelningsbara digitalboxar skalar effektivt bort tv-reklam, spamfilter blockerar oönskad epost och rss-läsare och popup-blockerare filtererar bort reklam på skärmen.
Det är möjligt att nå ut med sitt budskap, men det har blivit dyrare och svårare.
“Magnet”-marknadsföring vänder upp och ner på begreppen. istället för att störa kunder med exempelvis tv-reklam skapar man en video som potentiella kunder vill se. Istället för att köpa annonsutrymme i press skapar man en blogg som folk prenumererar på och ser fram emot att läsa. Istället för att ringa runt i blindo skapar man innehåll och verktyg så att kunder tar kontakt och ber om mer information.
Istället för att slå in sitt budskap med en hammare attraherar man troliga kunder till verksamheten likt en magnet.
Hur går man till väga?
En framgångsrik kampanj i “den nya världen” har tre nyckelkomponenter.
- Innehåll. Innehållet är kärnan i en marknadsföringskampanj. Det är informationen eller verktyget som attraherar potentiella kunder till webbplatsen eller verksamheten.
- Sökmotoroptimering. SEO gör det lättare för potentiella kunder att hitta ditt innehåll och företag. När man bygger sin webbplats ska man se till att man har mycket inkommande länkar för att maximera rankingen på sökmotorerna, där många kunder startar sin köpprocess.
- Sociala medier. Sociala medier ökar genomslaget av ditt innehåll. När ditt innehåll distribueras och diskuteras i sociala nätverk får det en högre grad av relevans och allt eftersom fler och fler tycker till blir också budskapet mer nyanserat. En välskapad social media-kampanj som får positivt gensvar kan nå en mycket högre payback än vad som varit möjligt utan inblandning av sociala medier.
Varför ska man då satsa på “magnet”-marknadsföring när vi befinner oss i en kris?
Allt eftersom marknadsföringsbudgetar blir mindre och mindre söker företag ett mer effektivt sätt att marknadsföra sig. De nya sätten att nyttja webben som marknadsföringsmedium ställer större krav på kunnande och idérikedom än finansiell rikedom.
Varför är då den nya tidens marknadsföring mer effektiv än traditionell marknadsföring?
- Det kostar mindre. Traditionell marknadsföring innebär köp av annonsutrymme och hyra av dyra mässbås. “Magnet”-marknadsföring innebär att skapa innehåll och att prata om det. En blogg kostar inget att starta upp. Ett Twitter-konto är gratis. Bägge kan dra tusentals besökare till din webbplats. ROI från dessa kampanjer är större.
- Möjligheten att träffa rätt i sin målgrupp är större. Kallringning, massutskick och epostkampanjer kan vara svårt att målgruppsanpassa. Du siktar in dig på en eller två parametrar i ditt urval. När du marknadsför dig på de nya sätten lockar du kunder som kvalificerar sig själva. De har läst ditt innehåll och därför är de troligtvis intresserade i dina produkter och tjänster.
- Det är en investering inte en pågående utgift. När du köper ett sökord på en sökmotor är värdet borta så snart som du betalar för det. För att hålla en topplacering i sökresultatet måste du fortsätta att betala. När du å andra sidan skapar kvalitativt innehåll som rankas högt består din placering tills nån skriver mer relevant innehåll eller på annat sätt petar ner dig. Låt inte detta hända.
För åtta år sedan när IT-bubblan sprack hade det låtit som en utopi att enskilda individer, genom att använda kvalitativt innehåll, bra tjänster, sociala medier och SEO, skulle kunna skapa en mångmiljonindustri.
Vi har den senaste tiden sett flera svenska exempel på detta den senaste tiden. Detta är styrkan med den nya tidens marknadsföring. Med de verktyg som blivit tillgängliga under de senaste åren finns det inte längre några begränsningar för hur stor en rörelse kan bli. Har du en riktigt bra produkt och kunskapen att kommunicera med dina kunder kan du tävla med de största marknadsföringsbudgeterna.
Traditionella metoder vs. nytänkande metoder:
Annonser i press vs. Bloggar, E-böcker
TV-reklam vs. Virala videor
Rundringning vs. Sökmotoroptimering
Mässor vs. Webb-seminarier
Massutskick/spam vs. RSSLäs på engelska på Hubspot.com