Jag var hos en av våra kunder i Tyskland i somras och sålde in ett kundanpassat CRM-liknande system som vi skulle utveckla för dem. På sista sliden, efter tre timmars dragning, skrev jag ”Any social media interaction?” som en tanke för att få in en koppling till sociala medier i CRM-systemet. Då lutar sig en av deltagarna tillbaka, skrattar lite hånfullt och säger ”Aber nein, we are not that kind of a company!”
Denna bild hänger fortfarande kvar bland många företag. Och speciellt stark är den invändningen när det gäller Facebook, som många företag ser som ett hot istället för som en möjlighet.
Jag brukar beskriva hur nyttan av att arbeta med Facebook växer i fyra olika steg när du arbetar med det:
Nivå 1 – Omvärldsbevakning
Detta är det första och enklast steget. Jag brukar uppmuntra marknadschefer och VD:ar jag möter att skapa en Facebook-profil och börja lyssna av vad era konkurrenter, partners, opinionsledare, etc. skriver om er bransch. Samtidigt lär de sig då hur Facebook fungerar, och det upplevs då mindre skrämmande. Ett enklare och mer lustfyllt sätt att bedriva omvärldsbevakning är svårt att tänka sig.
Nivå 2 – Presentera er och era aktiviteter
Nästa steg är att sätta upp företagets Facebook-sida. Utse några personer som ansvariga och fokusera på att lägga ut uppdateringar om företagets aktiviteter, så som kundaktiviteter (kunder älskar mingelbilder!), mässor, produktlanseringar, förändringar på webbplatsen, etc. Detta arbete skapar ett värde genom att ni fyller på er sida, ni lär er personal hur man gör och i processen börjar ni forma en ”personlighet” för ert företag.
Nivå 3 – Dra trafik till kundrelaterat innehåll
Nästa steg är att fundera och analyser kring vilka utmaningar och frågor som era kunder brottas med i sin vardag och som relaterar till ert verksamhetsområde. När ni sedan skriver artiklar på er webbplats eller på er företagsblogg (vi kan hjälpa er att skriva!), så gör ni uppdateringar på er webbplats kring både de nya artiklarna och de tidigare gjorda. Ni kan göra upp till 4 olika uppdateringar baserat på en artikel. Google anser att er artikel är mer intressant när det ligger länkar från sociala medier som Facebook och Twitter till sidan där artikeln är publicerad.
Nivå 4 – Skapa uthålligt engagemang bland era vänner
Succesivt så får ni fler och fler relevanta vänner på er Facebook-sida, ju mer intressant och kundorienterat material ni publicerar där. Dessa vänner engagerar sig också mer i den här typen av material. Engagemanget består av att de gillar och kommenterar era uppdateringar. Det bästa är när de delar uppdateringarna på sina egna Facebook-loggar. Då börjar ert material att få en önskvärd spridning. Ju fler vänner er sida får, desto större chans är det att någon av vännerna svarar upp för er, om det skulle dyka upp negativa kommentarer.
Den fjärde nivån ger mest affärsnytta!
Det är förstås den fjärde nivån som skapar störst värde för er. Den är i och för sig resurskrävande, men genom att omfördela resurser och arbetsinsatser internt, så kan ni klara det utan att ta in fler medarbetare.
Relevant innehåll som attraherar rätt kunder
Genom att ligga nära kundernas verklighet och behov i sin Facebook-närvaro skapar ni ett uthålligt engagemang hos era vänner. Den spridning som de åstadkommer av det som ni skriver om är den bästa marknadsföring man kan tänka sig.
Då skapar Facebook verklig affärsnytta för er!
Vill du veta mer om hur du skapar affärsnytta med Facebook?
Ett av våra Skapa & Friends seminarier den 2012-11-22 handlade om ”Affärsnyttan med Facebook”. Du kan se min presentation från det tillfället på Slideshare: https://www.slideshare.net/erikekholm
Är du nyfiken på vad Facebook skulle kunna göra för ditt företag, ta gärna kontakt med mig så bokar vi ett möte där vi kan titta på hur det ser ut för er med resurser, marknader, målgrupper och önskad effekt från er tänkta Facebook-närvaro. Ni når mig på https://www.facebook.com/erikekholm, på 031-3011150 eller maila till erik.ekholm@skapa.se.