Parallax webbdesign är trenden för 2012

Häng med nu, det heter parallax och kommer från grekiskans parallaxis som betyder “förflyttning”. Ordet i sig kanske inte säger så mycket när det gäller just webbdesign och utveckling om man inte ser det i sitt sammanhang. En sak är säker – det är otroligt webbtrendigt just nu.

We love scrollbars

Att behöva scrolla en sida var förr i tiden djävulens påfund för många datoranvändare. Vi var helt enkelt inte vana vid scrollbaren i Mosaic/Netscape (som det hette på den tiden). Alla man pratade med påpekade vikten av att en webbsida måste kunna vara navigerbar utan scrollbars. Tyvärr ligger det idag kvar ett litet täcke av “anti-scrollbar” i luften när man pratar med kunder.

Men idag fungerar vi nästan helt tvärtom, “-Kan jag få allt presenterat på en och samma sida så slipper jag ju klicka en extra gång”. Vi har helt enkelt inte problem med att scrolla längre 🙂 Av den anledningen och den utveckling som webbspråket (läs HTML & CSS) har nått, så dyker det nu upp fler och fler sidor som mer eller mindre bara består av en lång skrollningsbar sida (i sid- eller höjdled).

Men det är mer än så…

Man bygger sidorna i olika lager och när en besökare skrollar så förflyttas dessa lager i olika hastigheter i förhållande till varandra vilket gör att man skapar ett helt annat djup i designen. Det är just det som kallas Parallax webbdesign och som är bland det trendigaste man kan göra på en webbsajt just nu.

Nedan finner ni ett gäng exempel på webbsidor som använder just Parallax navigering i designen.

Klicka på bilderna för att besöka webbplatserna.

 

Den här artikeln var väl så pass spännande och rolig att läsa att du känner ett starkt behov av att dela den med dina nära och kära?
Om JA: Klicka på alla eller någon av delningsknapparna för inlägget (facebook, twitter etc.)
Om NEJ: Du gillar inte att skrolla va? 😉

 

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *