Skapa Moodboards på iPaden

I den grafiska processen med att ta fram en känsla för look & feel åt kunden (eller tvärtom där kunden definierar via moodboard en stil som de efterfrågar) brukar man ofta använda sig av något som kallas för Moodboard. Det är ett ypperligt sätt att med bilder illustrera vilken stil man ska inspireras av när man tar fram den slutgiltiga designen.

Det gamla hederliga sättet

Moodboards skapas ofta genom att man klipper och klistrar bild och text från olika tidningar och monterar ihop ett kollage av bilder som återspeglar känslan för en produkt, varumärke eller webbplats etc.

Det moderna sättet

I den digitala världen sitter man kanske i Photoshop, InDesign eller Illustrator när man tar fram sina moodboards. För de som ägern en iPad så kommer här ytterligare ett trevligt sätt att skapa sina moodboards på.

Det finns en App för iPad som heter Moodboard och med denna kan du enkelt infoga bilder, pilar, ramar och text mm för att sedan exportera ut en digital fil. Riktigt trevlig och smidigt. Dra, rotera beskär mm. En av de coolaste funktionerna, enligt mitt tycke, är möjligheten att besöka en webbsida i iPaden och direkt kopiera en bild (eller en del av en bild).

Free eller Pro?

Moodboard finns både som Free och Pro app (75kr).
Med Pro versionen kan man dessutom dela med sig av sina moodboards och låta andra editera vidare.
Det går även att skapa samlingar med flera moodboards (Collections), vilket gör det smidigt att hålla koll på moodboards som man gör för en specifik kund etc.

Här hittar du Moodboard Lite och här är Moodboard (Pro)

Uppdaterat 2017-06-26.
Då appen Moodboard inte längre uppdateras kan det vara läge att kika på andra alternativ.
Morpholio Board ser ut att vara ett trevlig alternativ. Länk till app-store

 

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *