Att youtube.com är mer än en sida för skojiga små filmsnuttar med skrattande barn, det vet jag sedan länge. Men det var faktiskt inte sååå länge sedan jag upptäckte YouTubes fantastiska möjligheter när det gäller att se 1. produktvisningar 2. resmål.

Produktvisningarna är ofta relaterade till ett köp jag vill göra. Och det är fler än jag som vill kika på prylar på YouTube.com. Många fler. Och tro mig, filmerna ger ekonomisk effekt. Ett bra exempel på detta är “såklart” Apple som utnyttjar kanaler som YouTube till max. Film driver alltså försäljning.

Det andra är för mig av mer privat natur, nämligen filmer relaterade till resmål. Vilket sug det skapar! Tänk om resebolag, företag som arbetar med mat/råvaror mfl vågade vara lite mer aktiva med att låta privatpersoner ladda upp sina filmer, bilder och skildringar på sina webbplatser? Delaktighet skapar alltså lojalitet och försäljning.

Ett företag som inte tänkt hela vägen när det gäller filmer på YouTube är Folksam. De har gjort en bra och rolig film med hög igenkänningsfaktor men som är svår att hitta på YouTube.  Vad du däremot hittar enkelt på YouTube är Googles sponsrade länkar som Folksam köpt, och som leder till deras webbplats. Varför inte peta ut filmen också på YouTube? Så att folk kan titta, blogga, tipsa, skicka vidare…

Nu åker jag på semester till Tanzania. Självklart har jag förberett mig genom att kika på fina filmer på Youtube.com. 😉 Ärenden som jag vanligen hjälper dig med kan du få hjälp med att lösa av Erik Ekholm eller Lars Andersson medan jag är borta. Vi syns på Skapas och Mindroutes trendseminarium den 20 november på världskulturmuséet!

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *