Lyft din affär med sociala medier!

Mars 2012. En verklighet där annonsering och allmänriktad reklam utgör något av en gammal årgång, men där många fortfarande honkar sig fram med hjälp av dessa medel. Somliga ovetandes, andra med skygglapparna i högsta hugg för att stänga ute sanningen om att det finns något bättre, större, ärligare än den traditionella marknadsföringen.

B2B-företag består också av människor

Du har säkert snappat upp uttrycket “sociala medier”. Alldeles säkert deltar du också på något hörn, fast kanske bara privat. Kanske via Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest eller LinkedIn. De sociala mediekanalerna är fler och större än någonsin. Konversationen, engagemanget och framför allt – relationen mellan människor världen över har mött en ny nivå.

Intressen och åsikter blandas högt och lågt med livets alla nyanser och resultatet blir en fantastisk cocktail av deltagande och engagemang. Trots detta har många svårt att ta klivet längre och se den rena affärsnyttan som ligger i de sociala medierna. Man avfärdar dem som oseriösa forum, till för enbart privat bruk, istället för att se möjligheterna som marknadskanaler.

Själv upplever jag, och mina kollegor med mig, att framförallt företagare och anställda inom business to business-nivå (B2B) verkar ha svårt att anamma och se affärsvärdet i de sociala medierna. En vanlig invändning är att “Vi riktar oss till företag, vi kan inte sitta på Facebook”.

Man ser helt enkelt sig själv som just ett företag som arbetar med andra företag, snarare än som en grupp människor som riktar sig till andra grupper med människor. Och företag snackar ju inte. Företag är inte sociala.

Men låt mig ställa en motfråga: Vad består de där företagen av, om inte alldeles vanliga människor?

Människor som liksom alla andra redan befinner och engagerar sig i olika sociala medier på webben. Som liksom alla andra sitter på personliga egenskaper, intressen, åsikter och köpbeteenden. Och som aktivt använder webben i sökandet efter nya produkter och tjänster.

Varför skulle du inte vilja delta i denna enorma, världsomfattande gemenskap?

Cirka 4,5 miljoner svenskar finns på Facebook – det vill säga nästan hälften av vår totala befolkning.

B2B kan också vara intressant och engagerande!

Nu tänker du kanske att: “Inte kan vi delta i sociala medier bara för att “alla andra” redan befinner sig där”?

Och jag håller med. Det är ett på egen hand svagt argument. För att se den verkliga storheten och vikten av modern marknadsföring på webben måste man gå djupare och se på människans hela inställning till traditionell reklam. Det är viktigt att göra avgränsningar. När jag talar om modern marknadsföring på webben menar jag inte sedvanliga annonser eller kampanjer som tagit plats i marginalerna på datorskärmen. Jag talar inte om ett allmänriktat reklambudskap med uppmärksamhet som främsta mål, sådan typ av reklam är de flesta mätta på och helt enkelt inte mottagliga för längre.

Vad jag syftar på är att fylla de sociala kanalerna du verkar i, med så pass relevant och intressant innehåll att de du riktar sig till – de befintliga och potentiella kunderna – på eget initiativ väljer att delta och engagera sig i din affär.

Det kan låta otroligt, men det är faktiskt fullt möjligt. Det kallas för inbound marketing och handlar om att ta ett steg ifrån den traditionella marknadsföringen, för att se på andra alternativ. Alternativ som i längden har visat sig ge ett hållbart, kostnadseffektivt och mycket värdefullt resultat.

Ett levande exempel på att företag verksamma inom både B2B och B2C kan nå framgångar via de sociala medierna utgör SEB-banken. SEB-banken har via såväl Twitter som Facebook utvecklat en öppen konversation och personlig atmosfär mot både sina privat- och företagskunder. På så vis har de tagit sin kundtjänst till en ny nivå och i slutändan även lyft sin totala affär ut mot kund.

Alla får åka med det sociala medie-tåget!

På Skapa har vi framgångsrikt arbetat med kommunikation, marknadsföring och PR via sociala medier sedan många år tillbaka, med olika B2B-företag som vår största kundgrupp. I en relativt ung bransch var vi bland de första att ta fasta på potentialen som ligger i väl genomförd online kommunikation. Tillsammans med våra kunder har vi sedan dess upplevt framgångarna en sådan medför.

Trots att frågan kring sociala medier och huruvida det är något för seriösa företag kan tyckas höra till det förgångna, står vi fortfarande i många avseenden och stampar på samma punkt. Att nära på hälften av Sveriges invånare finns som aktiva användare på Facebook och allt fler får upp ögonen för de sociala medierna som marknadsföringskanaler är tydligen ingen garanti för att få med sig alla. Många sätter fortfarande envist upp handen på armlängds avstånd framför sig och fastslår bestämt att “Vi är ett seriöst företag, vi jobbar inte på det viset.

Men det är dags att tänka om. Utgå från dig själv och din egen inställning till reklamutdelarna på stan, reklampauserna på TV eller pop-up-fönstren på datorn. Inte hurrar du förtjust av åsynen, utan tar hellre en omväg, byter kanal och installerar en pop-up-blockerare. Förmodligen gör dina kunder precis likadant.

Men vill man utveckla sin affär måste man ju onekligen synas, någonstans. Så varför inte verka i de kanaler som alla redan befinner sig på, men utan att uppfattas som påträngande och opersonlig, och istället som intressant och rentav engagerande?

Som jag nämnde: Det är fullt möjligt, även för dig i B2B-branschen. Du måste bara hitta de rätta vägarna.

Slå en signal till vår erfarne strateg Lars: 031 30 111 53 eller vår super-copy Kajsa: 031 30 111 57, så kan de hjälpa dig att hänga med det sociala medie-tåget.

Källa: https://www.kreafonbloggen.se/2012/01/17/antal-svenskar-pa-twitter-en-foljetong/

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *