Lugnet efter stormen
Det är måndag förmiddag igen och spektaklet Webcoast är över för i år. Efter en helg med mingel, föreläsningar, diskussioner och en hel rad nya kontakter och kunskaper är det många tankar som försöker komma till ro i mitt huvud.
Under helgen som gick samlades omkring 250 webb- och kommunikationsnördar ute på Lindholmen i Göteborg för att tillsammans delta och hålla i knytkonferensen Webcoast (läs mer om knytkonferensen här). På deltagarlistan fann man bland annat systemutvecklare, kommunikatörer, copywriters, bloggare, interaktionsdesigners, social media-konsulter och strateger. De många olika kompetenserna som fanns på plats skapade helt klart en unik mix av kunskap och lyfte Webcoast till ett webb-event utöver det vanliga.
Nu är helgen emellertid förbi och själv ska jag försöka mig på en sammanfattning av de många upplevelserna.
Sociala medier med en twist
Till en början måste jag berätta att jag kände mig hemma där i sorlet. Aldrig förr har det känts så okej, eller nästan självklart att ständigt plocka upp telefonen för att uppdatera världen med en tweet. Inte heller har jag tidigare så markant upplevt hur otroligt mycket kunskap det finns kvar att snappa upp vad gäller kommunikation och beteenden på webben. Ett i-lands-problem i sin renaste form, antar jag.
En viss ångest över sessionerna jag inte hann gå på hänger över axlarna. Jag kikar i anteckningarna och inser trots allt att jag utnyttjade tiden väl.
Nätverk online och offline. Traditionella och sociala medier som samverkar och lyfter varandra. Jantelagen. Hur sociala medier kan hjälpa till att läka ett brustet hjärta. Framtidens kompetenser. Företagens rädsla för sociala medier. Facebook och Rockbåten. Produkt- & tjänsteutveckling via sociala medier.
Sessionerna har verkligen gått vitt och brett, avhandlat många intressanta och tänkvärda ämnen, med helt nya infallsvinklar. Vad som framträder allt tydligare efter helgens många diskussioner, är att det inte finns några absoluta sanningar när det kommer till webb och sociala medier. Vikten av ödmjukhet och förståelse inför varandras kompetenser är stor.
Sociala medier – För eller emot?
En återkommande punkt i flera av sessionerna är dock behovet av konkret riskhantering som en del av den totala strategiska marknadsplanen. Själv upplever jag ofta att företagsvärlden delas upp i två läger – de som är för och de som är emot sociala medier. Vi och dom. Det är för mig en väldigt onödig segmentering och som vi alla kan jobba på att sudda ut.
Jag övertygad om att det är otroligt viktigt att mötas på halva vägen. Att som frälst av sociala medier även våga tala om riskerna och se problematiken tycker jag är en självklarhet för att nå optimal utveckling. Samtidigt är det viktigt att du som ännu inte vågat ta klivet fullt ut och entra den sociala medie-scenen, vågar mötas med ett öppet sinne och delger världen dina rädslor.
Att som Pe-O Axelsson från Marknadscheferna talade om under sin Facebook-session “Ge först och ta sen” är kanske en devis värd att ha i åtanke, i de allra flesta fall.
Storheten i närvaro på webben
Den absolut mest berörande sessionen från helgen är utan tvekan Sara Eggerts föredrag om hur sociala medier faktiskt kan hjälpa till att läka ett brustet hjärta. Hon berättar modigt för oss på åhörarbänkarna om sin egen upplevelse, där aktiviteten, engagemanget och gemenskapen i sociala medier har varit ett stort stöd i kampen mot lillasysterns cancer.
Som så många gånger förut blir det återigen glasklart vilken otrolig storhet som ryms i närvaron på webben. Att kravlöst kunna möta andra människor och prata om sånt som verkligheten inte tillåter, att tillåta sig känna, är en fantastisk tillgång jag hoppas alla får chansen att nyttja.
Räknar dagarna…
Kort och gott är jag väldigt nöjd över mina upplevelser under helgen. Glad över människorna jag träffat och dörrarna som öppnats. Stolt över mitt eget deltagande. Framför allt ser jag redan fram emot nästa års evenemang.
Har du funderingar kring Webcoast och föreläsningarna jag tog del av? Kontakta mig eller lämna en kommentar så snackar vi mer. Fler artiklar är på G!
Pingback: Har du inte, borde du – #webcoast | Prosocyal