Riskerna med sociala medier

Den senaste tiden har flödet olika sociala medier fullkomligt runnit över med artiklar och diskussioner kring sajten som ser ut att bli 2012 års stora genombrott och mötesplats, nämligen Pinterest. Utöver de många lovord och hyllningar Pinterest tidigare har mottagit kommer nu även kritik, vilken får många att ifrågasätta tjänster som denna. Själv lyfter jag hellre de sociala medierna i sin helhet, för en öppen diskussion kring riskerna som ofrånkomligen finns med användargenererade forum.

Pinterest i blåsväder

För dig som sedan tidigare inte är bekant med denna marängbakelse till social medie-kanal är Pinterest kort och gott en social mötesplats och online anslagstavla. Här kan du samla, kategorisera och organisera dina intressen på webben. Du kan även följa andra användares samlingar och interagera med de du finner intressanta, vilket är gynnsamt ur både ett privat och företagsperspektiv. (Läs mer om Pinterest och dess affärsnytta här)

På senare tid har Pinterest hamnat i blåsväder, då många börjat ifrågasätta tanken med sajten och huruvida den uppmuntrar till brott mot copyrighten, eftersom de flesta medlemmarna pinar bilder utan tillstånd från upphovsmakarna.

Till sitt försvar har Pinterest själva det avtal som samtliga användare accepterat vid registrering, vilket tydligt fastslår att användare måste sitta på äganderätten, alternativt ett tillstånd från upphovsmannen, till allt material de publicerar. Ansvaret ligger därmed inte hos sajten i sig utan hos användarna, som i värsta fall kan råka riktigt illa ut på grund av detta. (Mer om Pinterest och copyright)

Riskerna med sociala medier

Jag har hittills deltagit i diskussionerna kring Pinterest mest på avstånd. Nu tycker jag det är dags att lyfta fram de sociala medierna och webben i sin helhet, snarare än att snöa in totalt på en enskild sajt som Pinterest. Att kollen på copyright inte är helt hundra hos gemene man har jag svårt att se som en nyhet och är inget man specifikt kan kritisera Pinterest för.

Själv stöter jag titt som tätt på bloggare som i sina artiklar använder bilder hej vilt utan tillstånd från upphovsmannen, YouTube-användare som kopierar populära filmklipp och laddar upp dem i egen utgåva. Om det beror på avsiktliga intentioner att ta åt sig äran för någon annans arbete, eller om dessa personer helt enkelt inte inser att de inkräktar på copyrighten kan jag bara gissa kring. Problemet är dock varken nytt eller särskilt förvånande.

Användargenererade sajter och sociala medier som Pinterest, sajter vars innehåll bygger på användarnas närvaro och aktivitet bjuder på otroliga möjligheter, men medför också en viss risk. Att kommunikationen bygger på närvaro av riktiga människor, skapar en naturlig dos av okunskap och åsikter som inte alltid är helt bekväma ur företagsperspektiv, men som är en ofrånkomlig del av utvecklingen .

Lösningen på ekvationen

Så hur går man som företagare tillväga för att slippa hamna i obekväma situationer på grund av regler ingen känner till, eller som alla struntar i? Hur ska man slippa att finna sitt material i lånade varianter på webbens sociala medier? Kanske är det bäst att hålla sig borta från webben och allt vad användargenererade sajter heter?

Såklart inte.

Samhället utvecklas idag i rasande fart, vilket skapar både nya förutsättningar och krav. Att inte erkänna webben som ett av våra viktigaste forum för marknadsföring vore ren och skär galenskap.

Jag frågade en kollega kring hur man ska hantera riskerna på webben och användargenererade sajter och han svarade:

“Visst kan man dra ut sladden till datorn och hålla sig borta från webben helt, för att slippa tappa kontrollen över sitt eget material och företag. Men då utesluter man ju inte bara riskerna. Visst kan man ha stenkoll på all publicering om man bara anstränger sig, men hur bra blir spridningen då? Tanken med copyright bygger på värderingar som är uråldriga och hämtade ur ett gammalt perspektiv, egentligen funkar de inte alls med tiden vi lever i nu.

Gränsen för vad som är okej när man talar om att inkräkta på copyright är otroligt svår att fastslå. Själv tycker jag att följande tre punkter kan fungera som något slags utgångspunkt för vad som är okej:

För det första är det viktigt att som upphovsman behålla ägandet, det vill säga att ingen annan utger sig för att vara skaparen till ditt material.

Att materialet befinner sig i “rätt” sammanhang och inte hamnar i situationer som försätter dig och företaget i dålig dager är naturligtvis också väldigt viktigt.

Slutligen kan man dra en nästan självklart linje för vad som är okej och inte, då någon annan för egen del tjänar pengar och berömmelse på material som tillhör dig, utan tillåtselse. Det är naturligtvis inte okej och det håller nog de flesta med om.”

Kommunicera mera

Jag håller med om hans resonemang. Själv tror jag också det är viktigt att ha en grundläggande tanke om den goda intentionen överlag. Som jag var inne och snurrade på tidigare har de flesta webbanvändare helt enkelt inte koll på hur man får hantera material på webben. I de allra flesta fall tyder uppmärksamheten och spridningen av “lånat” material på uppskattning och får kanske betraktas som god publicitet och reklam, snarare än något annat.

Sen tycker jag inte att man ska vara rädd att kommunicera med sin omvärld och öppna upp för diskussion, även när det gäller tabu-belagda ämnen som riskerna med användargenererade sajter. För att upptäcka och lära känna möjligheterna och för att kunna dra största möjliga nytta utav dom måste man kanske försöka lära känna bägge sidorna av myntet.

Min fulla övertygelse ligger i att ett aktivt deltagande och ifrågasättande leder utvecklingen framåt.

 

Behöver du hjälp med din kommunikation och marknadsföring på webben, men tycker de sociala medierna är en smula läskiga? Kontakta oss via telefon: 031-30 111 50 eller mail: info@skapa.se så kan vi hjälpa dig att hitta möjligheterna!

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *