Vi är nog många som bara väntat på att Google skall satsa på Sociala Medier på ett eller annat vis, nu är de på gång!
De flesta stora sociala nätverken som t.ex. YouTube, Flickr och Twitter använder “no-follow” på alla länkar du anger när du skriver statusuppdateringar, Tweets och kommenterar. “No-follow”-märkning av länkar innebär att sökmotorsrobotarna egentligen inte skall ta någon hänsyn alls till dessa länkar. Men nyligen avslöjade Google att de alltså ändå tar hänsyn till länkarna i dessa kanaler som en parameter, bland många andra, som kan påverkar rankning i sökresultat. Det innebär att om många twittrar om eller kommenterar din webbplats på facebook så kan du hamna högre upp i sökresultaten.
Google håller koll på sidor dina vänner gillar
Vidare har Google ett antal Social Media relaterade tjänster/funktioner som lanserats nyligen eller är på gång.
I den nya engelska versionen av Google finns en funktion som förutsätter att man satt upp en Google-profil (ofta kopplat till om du har Gmail, iGoogle eller annan Google tjänst). I denna profil skall man ange webbplatser man är delaktig i samt vilken profil man har i de sociala nätverken t.ex. Twitter och facebook-konto.
När man sedan söker på Google kan man se vid resultat om de omnämnts av de personer man är kopplad till på Twitter och facebook, vilket förtydligas med en liten profilbild från tjänsterna. Google ser alltså om någon du är kopplad till på Twitter eller facebook har kommenterat något gällande en viss sidadress på dessa tjänster.
I nedan exempel syns vid punkt 1 att en kontakt till mig på Facebook har omnämnt den specifika sidan i sökresultatet på facebook. Vid punkt 2 ser man att en kontakt till mig på Twitter (Limewave) har skrivit om sidan.
PlusOne
Nästa funktion, som Google för närvarande kör på försök, kräver också en profil liksom tidigare nämnda. Detta är en funktion som i många avseenden liknar Facebook Like, en slags personlig rekommendation, vilken i Googles fall kallas +1 (PlusOne) och appliceras på länkar i sökresultatet. Funktionen kommer även kunna placeras direkt på webbsidor (som Like-knappar idag) för att rekommendera en sida man är inne på.
I exemplet nedan ser man hur varje sökresultat ute i kanten får en “grå ikon” (punkt 3 i bilden) som när man för muspekaren över får färg som syns vid punkt 4. När man klickar på den får man bekräfta och efter det så syns det att man satt +1 på en länkadress, se t.ex. punkt 5 där en kontakt till mig på Twitter har rekommenderat sidan med PlusOne.
Antal besök till sidor via Google
Ytterligare en komplettering Google gjort när man har en Google profil är att visa ett antal besök på en specifik sidadress i sökresultatet, se punkt 6. Det handlar inte om totalt antal besök på webbplatsen och när jag skriver detta finns ingen information från Google gällande detta. En tes är att det handlar om mina egna besök till webbplatsen från ett sökresultat hos Google och datumen relaterar till senaste gången jag besökt webbplatsen via Google sökning. Det är sannolikt tänkt som en hjälp att identifiera sidor som jag har mer eller mindre nytta av samt när jag senast besökte den.
Detta är sannolikt inte det sista vi ser gällande Sociala tjänster/funktioner från Google. Man kan fundera om dessa funktioner är tillräckligt lockande för att man skall sätta upp en profil till och underhålla, förutom de man redan har på Facebook, Twitter, YouTube etc. Vad tror du? Har du själv en Google profil idag? Blir du intresserad efter du läst om dessa funktioner? Hur tror du det kan påverka företags försäljning och marknadsföring?