Alldeles nyss gjorde vi ett test med en bloggartikel som vi ville optimera för frasen “miljösmarta transporter”. På mindre än två minuter ligger vi på de två översta platserna på Google.se på den frasen. Varför ska ni anlita dyra SEO-tjänster och speciella SEO-konsulter när man kan nå dessa resultat.
Nyckeln är bloggformatet i kombination med indragare som Twitter, YouTube och Facebook. De sociala medierna har en enorm uppmärksamhet från Google. De ger en både en snabb och en kraftfull effekt på sökresultatet.
Tänk Inbound Marketing istället för SEO
Tänk er att ni har några uttryck i er verksamhet som ni vill “äga”. Om ni skriver några bloggartiklar varje månad som innehåller dessa uttryck, kommer ni att efter ett par år ha fler än hundra artiklar som positionerar er exakt där ni vill vara i Googles ögon. Dessutom attraherar dessa artiklar exakt rätt besökare till er webbplats. Detta är en del av det vi kallar Inbound Marketing.
Snabbt resultat för artikeln “Miljösmarta transporter – Skapa testar”
Här nedan ser ni en bild från Google-resultatet kl 15.13. Det är mindre än två minuter efter att jag publicerade artikeln “Miljösmarta transporter – Skapa testar” på denna webbplats kl 15.11.
Här nedan ser du hur det såg ut precis innan vi publicerade, dvs kl 15.11 på sökorden miljösmarta transporter: