Uttrycket “Sociala medier” kan få många företagare att både “tröttna” eller känna stress. De vet i princip vad det innebär, men ser inte nyttan i det samt hur det kan generera leads och nya kunder.
Foto av: Ed Yourdon
Ibland tror jag att en del personer av princip väljer att avstå från sociala medier helt. Jag hör ofta kommentarer som; “Facebook, -Jag vill inte att alla andra ska få se mina bilder”. Eller; “Twitter, –Förstår inte poängen med att berätta för andra att man nyss tagit en kopp kaffe?”. Om man ser dessa tjänster ur ett rent personligt perspektiv så kanske det inte passar alla, men ur ett företags synvinkel blir det mycket intressantare.
Jag ska ta ett bra exempel på hur en framgångsrik ung (21 år) VD ser nyttan i att använda sociala medier, så kanske en ny dörr öppnas upp för de som fortfarande är skeptiska. 🙂
Seth Priestbatsch, VD för *SCVNGR (som bland annat ägs av Google) beskriver med enkla ord hur han ser på användandet av sociala medier.
För Priebatsch är sociala medier en självklarhet!
“Those companies that actively monitor, react and engage with what people are saying about them are at a huge advantage. If I’ve just launched a new feature on SCVNGR and people like it (or don’t) I know immediately. And that’s powerful. And what’s even cooler is that I can dig deeper. Someone says on Twitter: ‘Hey @SCVNGR, love the new social check-in. Way cool!’ and I can tweet back immediately ‘Thanks @user. What have you been using it for?’ And immediately get more information on how people are using SCVNGR, why they like it (or don’t) and how to make it better. That’s real power. It combines huge scale (tons of people talking) with massive granularity (ability to dig deep into one response).”
Står ni fortfarande på perrongen och funderar på om ni ska kliva på tåget eller ej? Sluta fundera och ta tag i saken. Ni kommer tacka mig senare :-).
Sociala nätverk dominerar den tid vi spenderar på nätet
Finns det bevis för att det verkligen är så många som använder sociala nätverk? Självklart! Läs bara statistiken nedan så får ni svart på vitt.
Enligt en ny undersökning från Nielsen så spenderar vi dubbelt så mycket tid på social networking jämfört med andra onlineaktivitet. Webbsidor som Facebook och Twitter tar upp hela 22.7% av vår tid på nätet. Närmaste aktiviteten är onlinespel, som tar upp 10.2%.
Statistiken visar även att de sociala nätverken faktiskt tar över vårt användande av vanlig email. En jämförelse från Juni 2009 och ett år framåt visar en sänkning från 11,5% till 8,3% för användandet av email. Användandet av tjänster såsom MSN mf. sjönk med hela 15% från förra året.
Noterbart är dock att e-mail som skickas och tas emot via mobiltelefoner, ökade från 37,4% till 41,6%. Detta beror förmodligen på att fler och fler byter ut sina gamla mobiler till sk. smartphones.
Nedan ser ni den fullständiga statistiken från Nielsen:
Behöver du eller ditt företag strategisk hjälp med hur man positionerar sig med hjälp av sociala medier? Kontakta oss.