På försommaren höll vi en utbildning med titeln “YouTube i marknadsmixen”. Det var en utbildning där vi fokuserade på hur man ska få största möjliga nytta av YouTube i sin marknadskommunikation. Vi gick igenom hur YouTube passar in i begreppet Inbound Marketing. Vi pratade också om hur viktig YouTube är för Googles uppmärksamhet. Vi hade också en dialog om vikten av storytelling och kundvittnen – som ju passar bäst i video-format på YouTube.
Lars gick igenom en del av frågorna kring format och statistik som man behöver tänka på.
Vi fick tacka nej till flera som ville komma på utbildningen, eftersom vi ville hålla ned antalet deltagare för att kunna ge en bra kvalitet till varje deltagare.
Vi hade deltagare från företag som exempelvis Mölnlycke Health Care, Emerson Process Management, Nationalencyklopedin och Damalini.
Vi hade följande innehåll i stort:
- YouTube som publiceringskanal, sökmotor och socialt media
- Metoder och idéer för YouTube
- Viral spridning
- YouTube för sökmotoroptimering
- YouTube som annonsmedia
- Litteratur och bra källor till kunskap och information
Några kortfakta om YouTube:
- Varje minut laddas ett dygns video upp
- Två miljarder videovisningar per dag
- Bandbredden kostar YouTube 1 miljon USD per dag
- Tredje flest besökare efter Google och Facebook
Vi planerar att köra en utbildning till i höst igen. Vi återkommer med exakt datum lite längre fram, men är du redan nu intresserad, får du gärna höra av dig till Erik Ekholm, erik.ekholm@skapa.se, eller tel 031-3011151.