Återigen visar Google att de ligger i framkant när det gäller att erbjuda bra gratisverktyg som hjälper dig att vässa din webbplats. Verktyget skall släppas inom kort och namnet som du skall lägga på minnet är Google Insights for Search. Det skall något av en vidareutveckling av Google Trends. Meningen med vidareutvecklingen är att det nu ska gå att göra en mer förfinad uppföljning och triming av webbplatsens innehåll, rubriker etc.
Google Insights for Search kommer inte bara att erbjuda nya grafiska funktioner som värmekarta över världen som visar intresseområden sökvolymer regionalt, utan bjuder också på riktigt praktiska funktioner i det dagliga webbarbetet. Bland annat kommer du att kunna mäta intresse inom ett ämne över tid eller att se vilka geografiska regioner som intresserar sig för ett visst ämne eller område. Sökorden kan precis som tidigare relateras till varandra för att på så sätt upptäcka trendbrott eller sjunkande intresse.
Vinsten med ett verktyg av den här typen är att företag får en mycket bra möjlighet att följa upp innehållet på sina webbplatser och aktivt göra ändringar därefter.
Att med jämna mellanrum uppdatera sin webbplats med intressant innehåll, skriva om texter och göra om rubriker är avgörande om sökmotorer, och därmed besökare, skall attraheras.
Så småningom kommer du att kunna logga in på Google Insigths For Search på https://www.google.com/insights/search/ (ännu så länge i Beta-version)