Metrobloggen.se har blivit populär bland alla bloggare då man kunnat tjäna pengar på sk. godkända sidvisningar, men nu är det slut på de utbetalningarna och frågan är vad som kommer ske med de bloggare som flitigt använder Metrobloggen.se?

Det finns oändligt många bloggsystem att välja mellan och jag har sett många bloggare som bytt från system till system med tiden (“-Min nya blogg finner du här”, “Jag har bytt blogg”). Många av dem som bytt system har då valt Metrobloggen pga man kan tjäna en liten slant för sitt skrivande. Kommer dessa användare att byta blogg ännu en gång?

Metrobloggen.se

Så här skriver Metrobloggen.se till sina användare:

Metro Nordic Sweden AB har efter övervägande beslutat att, med stöd av användarvillkoren (14§), upphöra med att betala ut ersättning till bloggare för godkända sidvisningar. Ersättningsmöjligheten, som omnämns i avsnittet “ERSÄTTNING OCH UTBETALNING” i användaravtalet (16-23§), kommer därför att försvinna från och med den 5 december 2009.

Intäkterna från annonseringen på Metrobloggen har inte motsvarat förväntningarna och täcker därmed inte kostnaderna för att driva bloggen på ersättningsbasis. Det finns därför inte ekonomiskt utrymme för att fortsätta betala bloggare enligt det befintliga användaravtalet. Metro välkomnar alla att fortsätta använda Metrobloggen precis som innan, men tyvärr kommer ingen ersättning utbetalas enligt tidigare villkor.

Metrobloggen.se kommer fortsätta att vara tillgänglig som vanligt för såväl läsare som bloggare ? ändringen gäller endast ersättningsmodellen.

Vad säger folket?
Så här såg det ut på Twitter när jag gjorde en sökning på “metrobloggen”:
Tweets om metrobloggen.se

Som företag är man förmodligen inte intresserad av en gratisblogg som innehåller massa annonser (liknande Metrobloggen.se) men det finns faktiskt riktigt bra alternativ. Hör gärna av dig om du eller ditt företag behöver hjälp i valet av blogg samt stöd för hur man bör arbeta med sitt bloggande.

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *