Jag är inne i en mycket intensiv mötesperiod just nu vilket är roligt och utvecklande. Jag får hela tiden nya insikter om företags utmaningar när det gäller online marknadsföring. De frågor som jag möts av idag är inte de samma som för ett år sedan, oavsett bransch. Jag upplever att många företag som jag pratar med har kommit bra bit framåt i sin mognad, och jag tror att vi kan tacka finanskrisen för det.
Två vanliga frågor jag och mina kollegor möts av idag är “kan ni visa oss ROI på webbmarknadsföring?” samt “Hur fungerar en webbstrategi?”. Här är svaret på den ena frågan enligt Wikipedia.
För att hålla detta inlägg någorlunda kortfattat berättar jag hur jag tänker kring ROI i mitt nästa inlägg.
En webbstrategi är lika viktig som en varumärkesplattform och marknadsplan, vilket ofta glöms bort. Vikten av att hantera online marknadsföring på en strategisk nivå ökar nu när sociala medier (även Google, YouTube och Wikipedia) är fullt accepterade kanaler inom alla åldersgrupper, privat och i arbetslivet.
De som har lagt till artiklarna som handlar om webbstrategier på Wikipedia har gjort ett bra jobb tycker jag. Vill du veta lite grand om hur man jobbar med webbstrategier och öka din förståelse för webbmarknadsföring i ett större perspektiv så kan jag rekommendera läsningen.
Trots att mognaden har kommit långt på ett år så är vi långt ifrån “i mål”. Många marknadsförare vill tänka nytt när det gäller webb men hamnar ändå i traditionella tankebanor och mönster. På Wikipedia har du möjlighet att läsa lite om Inbound Marketing, ett begrepp och sätt att tänka som vi tycker är relevant och har visat sig effektivt idag.
Hur använder ditt företag Wikipedia? Har ni kommit igång med Inbound Marketing? Tänker ni långsiktigt och strategiskt när det gäller er webbkommunikation? Kommentera gärna det här inlägget, det är jätteintressant att få höra din åsikt.
Ifall man vill lära sig att skapa en marknadsplan så finns det en bra guide på: https://www.marknadsportalen.se/skapa-en-marknadsplan
Ett tips bara! 🙂
Tack så mycket för tipset!