Vattenfall har börjat samarbeta med World Childhood Foundation nu i dagarna har de släppt en kampanj som heter Uppdrag barn! Kampanjen syftar till att främja debatten om barns situation runt om i världen. Den har fått snabb spridning på Twitter under dagen och visar på Twitter kraft i diskussioner kring personliga, politiska och engagerande ämnen.
Ännu så länge så är det inte många svenska företag eller organisationer som vågat satsa fullt ut på marknadsföring i sociala medier och samtidigt gett avkall på traditionella medier såsom affichering på stan, TV-reklam och tidningsuppslag som är dyrt och svårt att följa upp. Jag tror också att den här kampanjen kommer få mediautrymme vid sidan av allt twittrande, kommenterande och bloggande som kampanjen uppmanar till. Det är såpass nytt grepp att det kan intressera journalister, nättidningar och bloggar.
Till skillnad från traditionella media så är det enkelt, snabbt och direkt att ta till sig budskapet och agera, precis som det skall vara i sociala medier. Vill du följa deras arbete, så läs mer om det på bloggen.
I det här fallet blir uppföljningen enkel för uppdragsgivaren; Vattenfall räknar länkar och för varje länk donerar de pengar till Childhoods arbete. Bara det faktumet att pengarna redovisas i realtid ger en extra sporre för alla de som vill engagera sig. Åsikterna om kampanjen kan de ta till sig via bloggar som denna.
Tänk på att det inte bara är hjälporganisationer och konsumentföretag som kan använda bra idéer och budskap för att nå ut till en bred publik på nätet. Även industriföretag av olika slag kan få en bredare publik om idén och planen för agerandet i de sociala medierna har tillräcklig höjd och bärkraft.
Jag hoppas verkligen att de lyckas samla ihop mycket pengar, och om inte annat så har jag bidragit med ett blogginlägg och ett twitterinlägg på ämnet!