Vanliga ord dyker upp i människors huvud så fort de ska göra en sökning på nätet. Om du hittar på klatschiga och säljande ord, kommer inte besökaren att hitta dig.
“Prata samma språk som dina besökare” – Ett av grundkoncepten för användarvänlighet.
Med tanke på att webben är språkoberoende är det extra viktigt att använda rätt vokabulär för att nå rätt målgrupp.
Webanvändandet blir mer och mer sökdominant. Folk hittar nya webbsidor, undersidor och i intranät genom att söka sig fram. Om du inte finns med på sökmotorns första sökresultatsida (SERP – Search Engine Results Page) kan du lika gärna inte existera i mångas ögon. Så det första att tänka på när man skriver för webben är att skriva så att man blir upptäckt.
Det finns många faktorer som spelar in när det gäller sökmotorsoptimering men SEO riktlinje nr. 1 är “prata samma språk som dina besökare”. Eller ännu mer specifikt, när du skriver, använd nyckelord som matchar besökarens sökord.
Precisa ord är ofta bättre att använda än korta ord, som dessutom kan täcka upp för stort område för att beskriva användarens problem. Exempel. Man söker förmodligen mer på ordet “användarvänlig” än ordet “enkel” – Iallafall om man är i branschen och är intresserad av optimering av webbsidor.
Äldre ord äger
Ord som funnits med länge bör användas för bästa resultat. Bekanta ord dyker upp i skallen utan närmare eftertanke. En användare föredrar mest troligt äldre ord när de kokar ihop sina problem till en sökfras, som normalt bara består av två till tre ord.