En alldeles färsk undersökning som publicerats på Internetworld.se redogör för hur bloggare påverkar konsumenters inköp. 58% av bloggläsarna har gjort inköp efter att ha blivit tipsad om produkter, varumärken och bloggarens egna inköp. Hela 78% av alla dessa köp genomfördes på webben.
Det visade sig också i undersökningen att de bloggare som visade produkter som de uppenbart fått av ett företag eller gör direkt reklam för, har mindre trovärdighet. Alltså kan man anta att bloggläsarna, tvärt emot vad det har spekulerats om det senaste, ändå granskar bloggarna med kritiska ögon. Hur välskriven bloggens inlägg är visade sig vara ytterligare en viktig faktor. Väl författade inlägg lockar till köp, helt enkelt.
Kort och gott kan man säga att bra bloggar troligen är här för att stanna och att de är en mycket effektiv PR-maskin.
Läs gärna hela artikeln på Internetworlds webbplats. Eller varför inte ta del av PR-byrån Mahirs rapport om bloggandet och kommande stjärnor på blogghimlen (pdf)?