Vad ska vi göra på webben? Vi måste göra något! Någon som har en idé? Facebook, kanske? Ahhhh, vad allt tar tid! Vi kör bara!
Inte många av oss sätter sig i en bil, startar och kör iväg utan att ha ett mål. Det kostar ju pengar, tar tid och folk kan tycka det verkar konstigt. Kanske till och med förvirrat. Aningen bättre är det möjligen att sätta sig i bilen, börja köra och veta om målet långt där borta, men sakna kartan som visar vägen dit. Den var jobbig att hämta. Men man ju stanna och fråga om vägen. Det tar klart längre tid, man kanske kör fel ett par gånger och får tanka extra, men till slut kommer man nog fram. Fast det är ju en massa medtrafikanter som vill fram samtidigt, förstås. Mottrafikanter. Svårt att fokusera på dem och letandet efter rätt väg samtidigt, liksom. Vid närmare eftertanke, så hade kanske varit allra lättast, snabbast och minst kostsamt att hämta kartan i hyllan, gå till bilen och köra mot målet. Då kommer man fram i tid, till en kostnad man kan förutse och med minimalt med strapatser och irrvägar på färden. Alla är glada. Ingen som skriker i baksätet. Dessutom känner man sig riktigt nöjd med den extra anstränigngen som det kostade att leta upp kartan innan du startade bilen.
Tänka sig att webbstrategin fungerar som en karta över din webbnärvaro och ditt mål. När du du vet ditt mål, och vad som krävs i tid och ansträning för att komma dit, så är det bara att börja köra. Effektivt och planerat. Eftersom strategin talar om hur du tar dig till målet, är det lätt att känna sig lugn över konkurrenterna. När du har nått fram, långt före många andra, då är du rätt nöjd över att du satte dig ner och funderade igenom din webbstrategi. Innan du började köra.
Här är några tips innan du ritar upp din webbstrategi;
1. Webbnärvaron skall vara fast förankrad i ledningsgruppen.
2. Sätt upp konkreta och mätbara målsättningar med din kommunikation på webben.
3. Vänd dig till en byrå med strategisk kompetens. De hjälper dig mot dina mål, undviker en rad fällor och du slipper irra bort dig i den digitala omvärlden.