Sitter ditt företag på massor av kunskap, erfarna och skarpa medarbetare, samt diverse intressanta uppdrag väl värda att berätta om? Content Marketing är ett utmärkt sätt att omsätta kunskap, idéer och erfarenheter i relevant marknadsföring. Enda potentiella kruxet: det måste göras också. Tur då att det finns ett helt knippe tips och insikter att luta sig mot.
Skippa säljsnacket och satsa på en tydlig, tillgänglig tilltalston
”Jag kan inte sälja. Eller skriva.” Texter som försöker pracka på läsaren en produkt eller tjänst blir sällan lästa. Content Marketing är inte som traditionell reklam, utan syftar främst till att möta din målgrupp med innehåll som är relevant för den utifrån hur dess intressen, behov och utmaningar ser ut. Du och dina kollegor sitter på massor av kunskap, så varför inte förmedla den på ett tydligt och lättillgängligt sätt?
Känner du dig obekväm i skrivspråket? Utgå från hur du själv vill bli tilltalad i en text, och låt kollegorna läsa och komma med konstruktiva synpunkter. Det är först när du faktiskt skriver, samt när du läser dina och andras texter, som du kan bli bättre på det.
En till två bloggartiklar per månad är en bra utgångspunkt
”Jag hinner inte.” En artikel skriver förvisso inte sig själv, men är inte heller någon magisteruppsats. Om ett ämne känns alltför omfattande kan det troligen delas upp på flera artiklar. Hur ofta man väljer att publicera något varierar rejält mellan olika företag och verksamheter, men så länge det finns en kontinuitet och innehållet är relevant för din målgrupp är du inne på rätt kurs. 1-2 artiklar per månad (och/eller 1-2 uppdateringar i sociala medier varje vecka) är en bra utgångspunkt. Skulle det fortfarande gå trögt, eller om tiden bara inte räcker till, är hjälpen bara ett mejl eller telefonsamtal bort.
Det finns alltid något att berätta, och ett bra format att berätta det i
”Vad ska jag berätta om?” Kanske har ni nyligen slutfört ett intressant uppdrag som fler kunder bör känna till. Syns alla era verksamhetsområden, avdelningar och anställda i er marknadsföring? Finns det några branschnyheter värda att lyfta lite extra? Vilka kundfrågor återkommer oftast? Antagligen finns det gott om material som både är till nytta för kunden och lyfter fram er verksamhet och dess styrkor.
Känns ett ämne väl stort och komplicerat? Bryt ner det i flera artiklar, kanske med olika vinklar. Känns ett ämne för smalt eller tunt? Gör ett inlägg om det i era sociala medier, eller koppla ihop det med något relaterat ämne och bygg ut texten i en artikel den vägen. Efter ett tag kommer ni ha såpass mycket innehåll att ni kan gå tillbaka och göra nya artiklar på tidigare ämnen, med antingen ett nytt fokus eller en fördjupning av det ni skrivit om.
Dina kunder vill läsa bra och relevant innehåll
”Vem ska läsa det?” Content Marketing växer stadigt – globalt och inom alla slags branscher – inte minst eftersom allt fler företag inser nyttan av det. Vikten av relevant innehåll har aldrig varit större än idag, så visa att du är intresserad av dina kunders verksamhet och nå dem där de finns, med de ämnen du vet intresserar dem. Inriktningen och omfattningen på ens content marketing kan man grotta ner sig i hur mycket som helst, men viktigast är att synas med rätt innehåll, på rätt ställe. Om du kan din bransch och dina kunder så finns det all anledning att rikta sig till dem, med bra material, på regelbunden basis. Kanske har de rent av letat efter just sådana artiklar som de du och dina kollegor kommer publicera?
Här på Skapabloggen har vi samlat massor av tips som vi hoppas ska underlätta din onlinemarknadsföring. Vill du veta mer om Content Marketing och vad vi kan göra för att du ska nå ut med rätt innehåll till dina kunder? Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta ett bra upplägg!