Min kollega Louise skrev en artikel för några veckor sedan med bra tips på hur du ökar chansen att dina mottagare öppnar och läser dina nyhetsbrev. En annan viktig sak att se över är maillistan du skickar nyhetsbreven till. I den här artikeln går vi igenom varför det är värdefullt att rensa bland dina prenumeranter och hur du når personerna som verkligen är intresserade av ditt innehåll.
En kortare maillista med alla dina fans
Kanske består din maillista av flera tusen prenumeranter, men av vilka bara några få öppnar nyhetsbreven du skickar ut. Louise tips är jättebra sätt för att öka chanserna att breven öppnas och gillas, men detta förutsätter ändå att mottagaren är intresserad av dig och det du har att erbjuda.
Ju längre maillista desto bättre? Nej, inte nödvändigtvis om största delen av adresserna tillhör personer som halkat in på ett bananskal. En lista med färre adresser som till största delen består av personer som gillar dig och det du erbjuder är självklart bättre. Då skapar du bästa förutsättningar för att nå fram med ditt budskap. Statistiken från dina utskick blir mer sanningsenlig och användbar när den kommer från din primära målgrupp. Detta gör att du träffsäkert kan anpassa kommande nyhetsbrev till att möta deras behov och intressen.
3 sätt att storstäda i din maillista för att nå personerna som verkligen är intresserade
1. Gör det enkelt att avregistrera sig från nyhetsbrevet
Krångliga inte till det för mottagaren att avregistrera sig från utskick om det är vad personen vill göra. Gör länken till avregistrering synlig och enkel att hitta i mailet. Därtill är det bra om det endast behövs ett klick för att avregistrera sig. Har mottagaren valt att klicka så är det inte nödvändigt att ställa en följdfråga där personen tvingas bekräfta sitt val. Däremot kan du med fördel ta tillfället i akt och lägga in en fråga om varför personen valt att avregistrera sig. Det räcker med ett par svarsalternativ som är frivilliga att bocka i. På detta sätt får du viktig feedback som du kan använda för att förbättra ditt innehåll.
2. Gör det mindre enkelt för nya prenumeranter att registrera sig för nyhetsbrevet
Vi vill alltså göra det enkelt för mottagaren att avregistrera sig, men ska det vara lika enkelt för nya prenumeranter att registrera sig? Ett sätt som kan hjälpa dig att skapa en maillista med engagerade mottagare är att låta dem jobba lite för att få vara med. Exempelvis genom att de får ta emot och svara på ett bekräftelsemail för att registreringen ska gå igenom. Då vet du att de nya mottagarna som tillkommer i maillistan är intresserade på riktigt.
3. Avregistrera dem som inte orkar göra det själva
Gå med jämna mellanrum igenom dina prenumeranter och plocka ut de inaktiva som inte öppnat nyhetsbreven under en viss tid tillbaka. Kriterierna för hur många brev som inte ska ha öppnats är upp till dig, men ett par månader är rimligt. Skicka därefter ett mail till dessa där du beskriver att du planerar att ta bort dem från listan om 30 dagar, men att de gärna får höra av sig om de vill vara kvar.
Vi hoppas att våra två senaste artiklar om nyhetsbrev gjort att du känner dig både rustad och peppad att jobba vidare! Behöver du hjälp på vägen? Kontakta mig eller någon av mina kollegor på Skapa – vi hjälper dig gärna med din marknadsföring via e-post eller ditt content marketing arbete i övrigt! Vi hörs!