iPhone X (tio) kom ut på marknaden 2017 och nu ställs alla UX-designers inför nya utmaningar när det gäller design av gränssnitt för appar etc.
Iphone X har en större skärm, högre upplösning, runda hörn och en skärm som sträcker sig från kant till kant över hela skärmen/telefonen. Mer yta att arbeta med helt enkelt, men det finns en del saker som man får ta hänsyn till när det gäller designen.
Bredden på skärmen för iPhone X har samma bredd som iPhone 6, iPhone 7 och iPhone 8 har på sina 4.7 tums skärmar. Men iPhone X är 145 punkter högre än 4.7 tums skärmen, vilket ger ungefär 20% extra utrymme vertikalt att utnyttja.
Apple har själva skrivit ihop en bra sammanställning över de viktigaste sakerna som skiljer sig från tidigare modeller.
Apples egna “Human Interface guidelines” finns tillgänglig från följande sida:
https://developer.apple.com/ios/human-interface-guidelines/overview/iphone-x/
UI Designmallar för iPhone X finns att hämta för Photoshop, Adobe XD och Sketch på följande sida:
https://developer.apple.com/design/resources/#ios-apps