Industriell content marketing träffar rätt

Många av våra kunder är så kallade B2B-företag, det vill säga att deras kunder är andra företag som dessutom finns var som helst i världen. De är dessutom oftast verksamma inom relativt smala nischer som marin teknik, medtech, automation samt transport och logistik. Vi hjälper dem med deras industriella content marketing.

Dyrt och trubbigt med traditionell marknadsföring

Traditionell marknadsföring blir orimligt dyrt och trubbigt att använda för att nå ut till specifika mottagare runt om i världen. Branschmässor fungerar fortfarande som ett dyrt men relativt bra sätt för att ta hand om de befintliga relationerna. Men att nå ut till nya kontakter upplevs av många som mycket svårt – annonsering i branschtidningar upplevs av många som ineffektivt. Och man är ofta besviken på att webbplatsen inte verkar nå rätt målgrupp och inte genererar speciellt många leads.

Matnyttigt innehåll som matchar kundernas behov och utmaningar

Här kommer innehållsmarknadsföring, content marketing, in. När vi tar fram ett matnyttigt innehåll som matchar din målgrupps behov, frågor och utmaningar, lockar vi nya prospects till er webbplats och stärker även relationen med era befintliga kunder. Att det dessutom förbättrar möjligheterna att behålla och rekrytera rätt personal är en adderad bonus.
Det innehåll som vi skapar för våra kunder matchar helt enkelt det som deras målgrupp googlar på. När de klickar på ett sökresultat och fastnar och är intresserade av det de läser, märker Google det och skickar upp sidan ännu högre i rankingen.

Nästan alltid specialistkunskapen som säljer

När vi i början av ett samarbete tar fram en innehållsstrategi, frågar vi vad det är som gör att en potentiell kund tippar över. Väldigt ofta nämner de då att det är specialisternas och säljarnas kunskap om kunden och kundens förhållanden som är det som gör att de tippar till vår kunds fördel. Om man tittar på många B2B-företags webbplatser nämns inget om denna viktiga tillgång.

Innehållet används i sociala medier och på många andra sätt

När vi arbetar med content marketing för våra kunder, så får de också ett innehåll som föder sociala medier, nyhetsbrev, kundtidningar, säljpresentationer, etc. Och när det innehåll vi har skapat är publicerat, kostar det inget längre. Vi har artiklar som vi gjorde för kunder för flera år sedan som fortfarande ligger och toppar på sökresultaten och genererar värde för dem.

Men vad är det för industriell content marketing som kan locka kunderna?

När vi möter nya företag och pratar om content marketing för industriella kunder, så undrar de ofta hur artiklarna ser ut och hur vi kan skapa innehåll som upplevs trovärdigt och lockande för deras kunder. Det bästa brukar vara att visa några exempel, här är några stycken. Vi har många fler som vi kan visa om vi träffas:
För dig som är intresserad av hur man som kirurg kan träna på att ta bort blodproppar i hjärnan, läs gärna vår artikel för Mentice:
Acute Ischemic Stroke – Emergency Training of the Interventional Treatment Teams
För dig som funderar på fördelar och nackdelar bränsleinsprutningssystem för dieselmotorer, läs gärna vår artikel för Volvo Penta:
Unit injector vs Common rail in the marine vessel industry
För dig som funderar på vad Greencarrier gör för att minska miljö-påverkan på containerfartygen:
Environmental actions to minimise emissions of vessels
För dig som funderar på hur utrustningen vid livsmedelstillverkning kan göras mer hygienisk, kan läsa artikeln på FlexLinks blogg:
Hygienic design – reduces bacteria in the food industry
Om du arbetar inom medtech och funderar på hur man mäter och analyserar ytor på produkterna kan gärna läsa artikeln på Elos Medtechs blog:
Measurement and Surface Analysis of Medical Devices

Vi brinner för att nörda ner oss i tekniskt svåra ämnen och skriva artiklar så att alla förstår

Vi tycker det är jättekul att få sitta ned med en specialist och intervjua hen för att få ut underlag som vi sedan kan skapa en läsvärd artikel på. En artikel som är skriven så att mottagarna tycker om att läsa den, som Google förstår och som då attraherar rätt personer.
Tveka inte att höra av dig om du tror att content marketing skulle kunna göra nytta för er också. Jag tar gärna ett möte där vi kan diskutera era förutsättningar och utmaningar. Slå bara en signal till 0705532132 eller maila erik.ekholm@skapa.se.

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *