4 designtrender för 2018

Då och då får jag frågan från kunder om vad som är trendigt, modern och vad som “gäller just nu” på webben. Förr var det stora hero-images – gärna bildväxlande, sen kom hamburger-menyn och många valde att helt utesluta en vanlig meny framför en mer mobilanpassad design, även för desktop-användare. Stort och klumpigt för många, men rent och enkelt för andra.

Förra året var det video som (äntligen) började dyka upp mer och mer på webben. Flat-design levde vidare men med en gnutta stänk av djup i form av skuggor och lager på lager. Parallax-effekter översvämmade nästan webben ett tag.

Rätt känsla för produkt och tjänst

Rent designmässigt kan man säga att typsnitt i olika former har haft stor betydelse för designinspirerande webbsajter. Även korta koncisa texter och bilder med hög kvalitét. Design som funkar för B2C i många fall. För B2B-företag har man sällan samma frihet när det gäller bildspråk och typografi. Här gäller det att arbeta med de regler och material som finns tillgängligt och förädla informationen så att den passar målgruppen och även blir attraktiv att se på. Man vill skapa en design som ger en känsla för produkten/tjänsten och samtidigt ger en skön feeling.

Film är outstanding

I år lutar det åt att film kommer växa ytterligare. Formatet är outstanding när det kommer till storytelling. Korta filmsekvenser i form av kundcase eller produktdemonstrationer är ett snabbt och informationsrikt sätt att presentera sitt material på. En sida med film i kombination med snygga bilder och passande copy och du är hemma i content marketing världen!

Mina 4 designtrender för 2018:

  • Pastell går bort och färgstarka rena och kontrastrika färger kommer ta över.
  • Ramar runt element försvinner och kontrasten mellan bild/element och bakgrund tar över.
  • Flat design kommer sållas bort framför 3d och mer djup.
  • Film kommer finnas med på nästan alla sajter, i bakgrunden eller inbäddat i sidor.

 

Så här förutspår 18 designers UI/UX trender för 2018 »

Har ni funderingar kring hur er webbsajt skulle kunna utvecklas och återspegla företaget och dess verksamhet på ett bättre sätt? Kontakta mig gärna så tar vi en kik tillsammans!

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *