Tar även er marknadskommunikation semester?

Nu är det snart dags för den stora semesterperioden i Sverige och många spurtar för att hinna få så mycket som möjligt klart, avsluta de projekt som går och rensa sitt bord inför sommar och ledighet. Men då vi jobbar alltmer gränslöst och internationellt så kanske man får fråga sig om alla kunder, prospects och partners har semester samtidigt?

Vi vet att alla länder inte har samma antal semesterdagar som vi i Sverige och perioden när de tar ut den kan skilja sig en del. Även i vår del av världen så har många länder i mellan- och sydeuropa snarare augusti som huvudsaklig semestermånad än juli. Många företag har redan anpassat sin support och ordermottagning för att kunna ta hand om kunder och ärenden oberoende av detta. Kanske är det att företag har allt mer internationella affärer som gör att även vi svenskar sprider ut vår semester allt mer under sommarmånaderna, jämfört med den gamla så kallade industrisemestern?

Semester litteratur

Ligger även era kunder under ett parasoll på stranden?

Men hur är det med er marknadskommunikation? Även om det är semester här hemma kanske många kunder och prospects jobbar på för fullt på andra platser i världen. Känns det då rimligt att uppdateringar på webben, bloggen och sociala medier ska stanna upp, bara för att marknadsavdelningen njuter av sköna dagar under parasoll? Kanske inte, men det betyder förstås inte att man behöver sitta kvar på kontoret och svettas hela sommaren.

Med lite planering och förberedelse finns det möjlighet att låta er marknadskommunikation underhålla era intressenter även när ni är på stranden eller ligger i hängmattan.

Tidsinställd delning av kunskap

De flesta företag har massor av intressant material och kunskap att dela med sig av, det handlar oftast bara om att stöpa om den till något läsbart på webben och som Google indexerar på bra sätt. Eftersom de flesta som söker efter kunskap om produkter eller tjänster inte söker efter något banbrytande nytt, så går det ofta bra att förbereda artiklar och annan information långt i förväg för att sedan dela under semestern. De flesta system för webbadministration (CMS) som till exempel WordPress har idag funktioner för tidsinställning som med automatik publicerar materialet enligt den plan ni sätter för perioden. Så varför inte lägga in två till tre artiklar som publiceras under din semester och som håller ert varumärke och erbjudande aktuellt hos alla intressenter?

Tidsindstalld publicering i WordPress

Aktiviteter i Sociala Medier under semestern

Visserligen finns det ett behov att kunna svara upp på eventuella frågor och kommentarer om man gör något i sociala medier även under sommaren. Men man behöver inte ligga i hängmattan och hitta på något att dela. Det finns ett stort antal verktyg som kan hjälpa till att förbereda delning av till exempel artiklarna som nämns ovan. Eller varför inte sådant som redan är publicerat men värt att dela igen? Ett av de verktyg som vi på Skapa har provat är Buffer som har bra stöd för Facebook, LinkedIn, Google+, Pinterest och Twitter. Vill du prova som privatperson finns en gratis version som endast är begränsat till tio samtidigt lagrade updates och om du vill prova professionellt så finns det en gratis provperiod på 14 dagar. Alla liknande verktyg som till exempel Hootsuite har sina fördelar och nackdelar, men för att upprätthålla din aktivitet i sociala medier under din frånvaro är de flesta etablerade diton utmärkta alternativ.

Soluppgang i marina

Sommar bjuder in till soliga updates och artiklar

Är era kunder och partners främst på norra halvklotet så är sommaren en period när de flesta njuter av sol och varma dagar och kanske är det något som gärna kan återspeglas i artiklar och updates? Det kan vara ett sätt och stärka varumärkets personliga sida, där man kan kosta på sig att vara lite lättsammare och personligare än man kanske annars är, utan att för den skull vara oseriös.

När ni ligger där på solstolen skall ni självklart koppla av och njuta. Men blir det en stund över att fundera på hur ni ska förstärka er kommunikation framöver så skänk då en tanke till hur ni själva vill hitta information innan köp av produkter och tjänster. På er webbplats och blogg, får man information som verkligen lockar någon som behöver er produkt eller tjänst? Vad söker de efter? Vad vill de läsa om? Vad i det som de läser gör dem sugna på att köpa från er? Släng iväg ett mail till mig, så svarar jag när jag själv är tillbaka och så kan vi ses i augusti och snacka vidare om hur ni kan nå större framgång och locka fler nya kunder i höst.

Ha nu en underbar sommar och njut – wherever you are!

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *